XML English Abstract Print


1- دانشجو دکتری تخصصی روان شناسی ،واحد تنکابن ،دانشگاه ازاد اسلامی ،تنکابن ایران
2- دانشیار گروه روان شناسی ،واحد تنکابن ،دانشگاه ازاد اسلامی ،تنکابن ایران
3- استادیارگروه روان شناسی ،واحد تنکابن ،دانشگاه ازاد اسلامی ،تنکابن ایران
چکیده:   (54 مشاهده)
چکیده
مقدمه: خانواده نخستین محیط اجتماعی است که در رشد و تحول عاطفی افراد موثراست. پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ساختاری پیش بینی طرحواره‌های ناسازگار، بر اساس شیوه های فرزندپروری با میانجی‌گری سبک‌های دلبستگی و خلق و خو  دانشجویان انجام گرفت.
روش کار: پژوهش حاضر، همبستگی و از نوع مدل‌سازی معادلات ساختاری بود. جامعه مورد مطالعه آن کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در نیمسال دوم سال تحصیلی 400-1399 بود.  از طریق روش نمونه‌گیری غیر احتمالی و آنلاین نمونه 380 نفری انتخاب شد. برای جمع آوری داده از پرسش نامه های "طرحواره یانگ"، "سبک اقتدار والدین بوری"، "دلبستگی بزرگسالان هازان و شاور "و سیاهه "سرشت و منش کلونینجر" استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون، مدل معادلات ساختاری در نرم افزار SPSS نسخه 21، نرم افزار آموس  24 استفاده شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد مدل آزمون شده از برازش مناسبی برخوردار است. همچنین نتایج نشان داد که سبک فرزندپروی مقتدرانه با میانجی‌گری سبک دلبستگی ایمن و سبک‌های فرزندپروری مستبدانه و سهل‌گیرانه با میانجی‌گری سبک دلبستگی اجتنابی اثر غیرمستقیم بر طرحواره‌های ناسازگار اولیه دارند. سبک فرزندپروری مقتدرانه با میانجی‌گری خودراهبری، همکاری و خودفراروی و سبک فرزندپروری مستبدانه با میانجی‌گری پشتکار، خودراهبری و همکاری و سبک فرزندپروی سهل‌گیرانه با میانجی‌گری آسیب‌پرهیزی بر طرحواره‌های ناسازگار اولیه دانشجویان اثر علّی و غیرمستقیم دارند(01/0> p).
نتیجه گیری؛ این یافته ها ضمن اشاره به پیچیدگی طبیعت دلبستگی، منش، خلق و خو  و شیوه های فرزندپروری، به شناخت و مفهوم پردازی متغیرهای مختلف مؤثر بر طرحواره های ناسازگار اولیه تأکیدمی کنند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: علوم اعصاب شناختی
دریافت: 1400/6/11 | پذیرش: 1400/7/22 | انتشار: 1400/8/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb