Chaharrahi M, Zarbakhsh M, Khalatbari J, Tizdast T. Development of a structural model for predicting maladaptive schemas based on mediated parenting practices attachment styles and temperament. Advances in Cognitive Sciences 2022; 23 (4) :86-102
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1329-fa.html
چهارراهی متین، زربخش محمدرضا، خلعتبری جواد، تیزدست طاهر. تدوین مدل ساختاری پیشبینی طرحوارههای ناسازگار بر اساس شیوههای فرزندپروری با میانجیگری سبکهای دلبستگی و خلق و خو. تازه های علوم شناختی. 1400; 23 (4) :86-102
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1329-fa.html
1- دانشجو دکتری تخصصی روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
2- دانشیار گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
3- استادیار گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
چکیده: (2201 مشاهده)
مقدمه: خانواده نخستین محیط اجتماعی است که در رشد و تحول عاطفی افراد موثر است. پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ساختاری پیشبینی طرحوارههای ناسازگار، بر اساس شیوههای فرزندپروری با میانجیگری سبکهای دلبستگی و خلق و خو دانشجویان انجام گرفت.
روش کار: پژوهش حاضر، همبستگی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه مورد مطالعه آن کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در نیمسال دوم سال تحصیلی 1400-1399 بودند، که از میان آنان به روش نمونهگیری در دسترس و آنلاین نمونه 380 نفری انتخاب شد. برای جمعآوری داده از پرسشنامههای طرحواره Young 1990، سبک اقتدار والدین Buri 1991، دلبستگی بزرگسالان Hazan و Shaver 1987 و سیاهه سرشت و منش Cloninger 1994 استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری در نرمافزار SPSS-21 و نرمافزار AMOS-24 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد مدل آزمون شده از برازش مناسبی برخوردار است. همچنین نتایج نشان داد که سبک فرزندپروی مقتدرانه با میانجیگری سبک دلبستگی ایمن و سبکهای فرزندپروری مستبدانه و سهلگیرانه با میانجیگری سبک دلبستگی اجتنابی اثر غیرمستقیم بر طرحوارههای ناسازگار اولیه دارند (01/0>P). سبک فرزندپروری مقتدرانه با میانجیگری خودراهبری، همکاری و خودفراروی و سبک فرزندپروری مستبدانه با میانجیگری پشتکار، خودراهبری و همکاری و سبک فرزندپروی سهلگیرانه با میانجیگری آسیبپرهیزی بر طرحوارههای ناسازگار اولیه دانشجویان اثر علّی و غیرمستقیم دارند (01/0>P).
نتیجهگیری: با توجه به رابطه بین شیوههای فرزندپروری و خلق و خو با طرحوارههای ناسازگار، از نتایج پژوهش حاضر میتوان برای تبیین عوامل موثر بر طرحوارههای ناسازگار و همچنین به عنوان الگویی مناسب برای طراحی برنامههای جامع پیشگیری از طرحوارههای ناسازگار اولیه بهره برد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
علوم اعصاب شناختی دریافت: 1400/6/11 | پذیرش: 1400/7/22 | انتشار: 1400/11/11