1- روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. 
 2- دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (2965 مشاهده)
                    
                    
                    هدف: بررسی اثر تصویرسازی ذهنی و تکرار بر حافظۀ کاذب دانش آموزان پایۀ سوم ابتدایی.
روش: پژوهش از نوع آزمایشی (پیش آزمون- پس آزمون) بود. برای بررسی حافظۀ کاذب، ۴۵ دانش آموز پایۀ سوم ابتدایی که با روش نمونه گیری تصادفی خوش های چندمرحله ای انتخاب شده بودند با استفاده از روشی که گنسالویس و پالر (۲۰۰۰) ابداع کرده بودند، مورد آزمون قرار گرفتند.
یافته ها: روش های آماری تحلیل کوواریانس و آزمون t نشان داد که تصویرسازی ذهنی به طور معناداری باعث افزایش میانگین نمره های بازشناسی کاذب شده است (P>۰/۰۱). علاوه بر این، میانگین نمره های بازشناسی کاذب دو گروه کنترل و تکرار در پس آزمون (در مقایسه با پیش آزمون) کاهش چشمگیری داشت. همچنین میانگین نمره های بازشناسی صحیح هر سه گروه(کنترل، تصویرسازی ذهنی و تکرار) در پس آزمون نسبت به پیش آزمون کاهش معناداری نشان داد(P>۰/۰۵). 
نتیجه گیری: براساس چارچوب پایش منبع، تصویرسازی ذهنی، نوعی بازنمایی در ذهن ایجاد میکندکه بسیار شبیه بازنمایی مربوط به تصاویر دیده شده است و این افزایش شباهت در بازنمایی ها، مسئول افزایش حافظۀ کاذب برای تصاویر دیده نشده است
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي اصیل |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1390/3/1 | پذیرش: 1390/5/1 | انتشار: 1390/7/1