دوره 13، شماره 3 - ( پاییز 1390 )                   جلد 13 شماره 3 صفحات 65-74 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi F, Amiri S. Effects of Mental Imagery and Repetition on False Memory. Advances in Cognitive Sciences. 2011; 13 (3) :65-74
URL: http://icssjournal.ir/article-1-372-fa.html
احمدی فاطمه، امیری شعله. اثر تصویرسازی و تکرار بر حافظۀ کاذب. تازه های علوم شناختی. 1390; 13 (3) :65-74

URL: http://icssjournal.ir/article-1-372-fa.html


1- روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2- دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (1855 مشاهده)
هدف: بررسی اثر تصویرسازی ذهنی و تکرار بر حافظۀ کاذب دانش آموزان پایۀ سوم ابتدایی.
روش: پژوهش از نوع آزمایشی (پیش آزمون- پس آزمون) بود. برای بررسی حافظۀ کاذب، ۴۵ دانش آموز پایۀ سوم ابتدایی که با روش نمونه گیری تصادفی خوش های چندمرحله ای انتخاب شده بودند با استفاده از روشی که گنسالویس و پالر (۲۰۰۰) ابداع کرده بودند، مورد آزمون قرار گرفتند.
یافته ها: روش های آماری تحلیل کوواریانس و آزمون t نشان داد که تصویرسازی ذهنی به طور معناداری باعث افزایش میانگین نمره های بازشناسی کاذب شده است (P>۰/۰۱). علاوه بر این، میانگین نمره های بازشناسی کاذب دو گروه کنترل و تکرار در پس آزمون (در مقایسه با پیش آزمون) کاهش چشمگیری داشت. همچنین میانگین نمره های بازشناسی صحیح هر سه گروه(کنترل، تصویرسازی ذهنی و تکرار) در پس آزمون نسبت به پیش آزمون کاهش معناداری نشان داد
(P>۰/۰۵). 
نتیجه گیری: براساس چارچوب پایش منبع، تصویرسازی ذهنی، نوعی بازنمایی در ذهن ایجاد میکندکه بسیار شبیه بازنمایی مربوط به تصاویر دیده شده است و این افزایش شباهت در بازنمایی ها، مسئول افزایش حافظۀ کاذب برای تصاویر دیده نشده است
واژه‌های کلیدی: تصویرسازی ذهنی، تکرار، حافظۀ کاذب
متن کامل [PDF 431 kb]   (799 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1390/3/1 | پذیرش: 1390/5/1 | انتشار: 1390/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb