Ranjbar M, Hassanzadeh S, Arjmandniya A A. The effectiveness of computerized cognitive rehabilitation on children’s executive function: Systematic review on national studies. Advances in Cognitive Sciences 2020; 22 (1) :128-136
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-936-fa.html
رنجبر مریم، حسنزاده سعید، ارجمندنیا علی اکبر. اثربخشی توانبخشی شناختی رایانه محور در ارتقاء کارکردهای اجرایی کودکان: مروری نظامدار بر پژوهشهای داخلی. تازه های علوم شناختی. 1399; 22 (1) :128-136
URL: http://icssjournal.ir/article-1-936-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
2- دانشیار روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
چکیده: (3741 مشاهده)
مقدمه: برنامههای رایانهای به عنوان ابزاری برای توانبخشی و ارتقاء کارکردهای اجرایی در کودکان به عنوان یک رویکرد نوآورانه حائز اهمیت میباشد. با این وجود نتایج متناقضی درباره اثربخشی این نتایج وجود دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی نظامدار پژوهشهای تجربی انجام شده بود.
روش کار: این پژوهش، یک مطالعه نظامند بود که در آن تمامی مقالات چاپ شده در بازه زمانی فروردین 1390 تا پایان اسفند 1397 مورد بررسی قرار گرفت. به منظور یافتن مقالات، جستجوی اینترنتی در پایگاههای داخلیSID وMagiran و پایگاههای خارجیGoogle Scholar و PubMed و با کلید واژههای فارسی و انگلیسی صورت گرفت. 145 مقاله چاپ شده به زبان فارسی و انگلیسی بازیابی شد که در نهایت به دلیل تعداد کم مقالات انگلیسی در این بازه زمانی صرفا به مرور مقالات فارسی که ۲۳ مقاله مرتبط شناخته شد و مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: غالب پژوهشهای داخلی بدون در نظر گرفتن تفاوتهای زبانی و ترجمه و انطباق تکالیف به زبان فارسی صرفا از نسخه انگلیسی استفاده کردهاند، همچنین تمرکز بر طیف محدودی از کارکردهای شناختی و عدم اجرای آزمونهای پیگیری و مطالعات طولی از جمله عوامل مهمی است که کمتر مطالعه داخلی به آن پرداخته است.
نتیجهگیری: در مجموع بازتوانی شناختی رایانهای به عنوان یک درمان مکمل جهت بازتوانی شناختی مبتنی بر رایانه با ایجاد محیط جذاب آموزشی و فضاهای متنوع میتواند به عنوان یک درمان مکمل در کنار سایر مداخلات روانی_آموزشی و آموزش مستقیم تاثیرات مثبتی بر کارکردهای اجرایی کودکان داشته باشد.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی دریافت: 1398/2/18 | پذیرش: 1398/7/24 | انتشار: 1399/3/21