دوره 22، شماره 1 - ( بهار 1399 )                   جلد 22 شماره 1 صفحات 128-136 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ranjbar M, Hassanzadeh S, Arjmandniya A A. The effectiveness of computerized cognitive rehabilitation on children’s executive function: Systematic review on national studies. Advances in Cognitive Sciences. 2020; 22 (1) :128-136
URL: http://icssjournal.ir/article-1-936-fa.html
رنجبر مریم، حسن‌زاده سعید، ارجمندنیا علی اکبر. اثربخشی توان‌بخشی شناختی رایانه محور در ارتقاء کارکردهای اجرایی کودکان: مروری نظام‌دار بر پژوهشهای داخلی. تازه های علوم شناختی. 1399; 22 (1) :128-136

URL: http://icssjournal.ir/article-1-936-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
2- دانشیار روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
چکیده:   (1324 مشاهده)
مقدمه: برنامه‌های رایانه‌­ای به عنوان ابزاری برای توان­بخشی و ارتقاء کارکردهای اجرایی در کودکان به عنوان یک رویکرد نوآورانه حائز اهمیت می‌باشد. با این وجود نتایج متناقضی درباره اثربخشی این نتایج وجود دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی نظام­دار پژوهش­‌های تجربی انجام شده بود.
روش کار: این پژوهش، یک مطالعه نظامند بود که در آن تمامی مقالات چاپ شده در بازه زمانی فروردین 1390 تا پایان اسفند 1397 مورد بررسی قرار گرفت. به منظور یافتن مقالات، جستجوی اینترنتی در پایگاه‌­های داخلیSID  وMagiran  و پایگاه­‌های خارجیGoogle Scholar و PubMed و با کلید واژه­های فارسی و انگلیسی صورت گرفت. 145 مقاله چاپ شده به زبان فارسی و انگلیسی بازیابی شد که در نهایت به دلیل تعداد کم مقالات انگلیسی در این بازه زمانی صرفا به مرور مقالات فارسی که ۲۳ مقاله مرتبط شناخته شد و مورد بررسی قرار گرفت.
یافته‌­ها: غالب پژوهش‌های داخلی بدون در نظر گرفتن تفاوت‌های زبانی و ترجمه و انطباق تکالیف به زبان فارسی صرفا از نسخه انگلیسی استفاده کرده‌اند، همچنین تمرکز بر طیف محدودی از کارکردهای شناختی و عدم اجرای آزمون­‌های پیگیری و مطالعات طولی از جمله عوامل مهمی است که کمتر مطالعه داخلی به آن­ پرداخته است.
نتیجه­‌گیری: در مجموع بازتوانی شناختی رایانه‌­ای به عنوان یک درمان مکمل جهت بازتوانی شناختی مبتنی بر رایانه با ایجاد محیط‌ جذاب آموزشی و فضاهای متنوع می­تواند به عنوان یک درمان مکمل در کنار سایر مداخلات روانی_آموزشی و آموزش مستقیم تاثیرات مثبتی بر کارکردهای اجرایی کودکان داشته باشد.
متن کامل [PDF 1363 kb]   (443 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
دریافت: 1398/2/18 | پذیرش: 1398/7/24 | انتشار: 1399/3/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb