Ghadampour E, Beiranvand K. Effect of cognitive and metacognitive learning strategies training on academic procrastination and self efficacy in students. Advances in Cognitive Sciences 2019; 21 (3) :31-41
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-892-fa.html
قدمپور عزتاله، بیرانوند کبری. تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر اهمالکاری تحصیلی و خودکارآمدی دانش آموزان. تازه های علوم شناختی. 1398; 21 (3) :31-41
URL: http://icssjournal.ir/article-1-892-fa.html
1- دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
2- کارشناسیارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
چکیده: (4715 مشاهده)
مقدمه: اهمالکاری صورتی شایع از شکست در خودتنظیمی است. دانشآموزانی که خود را کارآمد میدانند، از راهبردهای شناختی و فراشناختی بیشتری استفاده میکنند و برای انجام تکالیف تلاش بیشتری میورزند. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر اهمالکاری تحصیلی و خودکارآمدی در دانشآموزان بود.
روش کار: روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر خرمآباد در سال تحصیلی 95-1394 بودند، که از میان آنها 30 دانشآموز دارای اهمالکاری تحصیلی (نمره 30 به بالا) به شیوه نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب و با شیوه نیمه آزمایشی، در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای طی یک جلسه در هفته بر روی دانشآموزان گروه آزمایش انجام گرفت. دادهها با استفاده پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی سواری و خودکارآمدی عمومی شرر و مادوکس جمعآوری شد. از روش تحلیل کواریانس چند متغیره و تک متغیره با نرمافزار SPSS-18 جهت تحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی به طور معناداری باعث کاهش اهمالکاری تحصیلی و افزایش خودکارآمدی در دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل گردیده است (001/0>P). همچنین این تاثیر تا مرحله پیگیری حفظ شده بود.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی در کاهش اهمالکاری تحصیلی و افزایش خودکارآمدی دانشآموزان دختر مؤثر است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/6/13 | پذیرش: 1398/1/19 | انتشار: 1398/9/30