دوره 21، شماره 3 - ( پاییز 1398 )                   جلد 21 شماره 3 صفحات 31-41 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghadampour E, Beiranvand K. Effect of cognitive and metacognitive learning strategies training on academic procrastination and self efficacy in students. Advances in Cognitive Sciences. 2019; 21 (3) :31-41
URL: http://icssjournal.ir/article-1-892-fa.html
قدم‌پور عزت‌اله، بیرانوند کبری. تاثیر آموزش راهبرد­های یادگیری شناختی و فراشناختی بر اهمال­‌کاری تحصیلی و خودکارآمدی دانش­ آموزان. تازه های علوم شناختی. 1398; 21 (3) :31-41

URL: http://icssjournal.ir/article-1-892-fa.html


1- دانشیار روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران
2- کارشناسی‌ارشد روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران
چکیده:   (1552 مشاهده)
مقدمه: اهمال­‌کاری صورتی شایع از شکست در خودتنظیمی است. دانش­‌آموزانی که خود را کارآمد می­‌دانند، از راهبرد­های شناختی و فراشناختی بیشتری استفاده می­‌کنند و برای انجام تکالیف تلاش بیشتری می­‌ورزند. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر اهمال­‌کاری تحصیلی و خودکارآمدی در دانش­‌آموزان بود.
روش کار: روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون_پس­‌آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش­‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر خرم­‌آباد در سال تحصیلی 95-1394 بودند، که از میان آنها 30 دانش­‌آموز دارای اهمال­‌کاری تحصیلی (نمره 30 به بالا) به شیوه نمونه­‌گیری تصادفی مرحله­‌ای انتخاب و با شیوه نیمه آزمایشی، در دو گروه­ آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. آموزش راهبرد­های یادگیری شناختی و فراشناختی به مدت 8 جلسه 90 دقیقه­‌ای طی یک جلسه در هفته بر روی دانش­‌آموزان گروه آزمایش انجام گرفت. داده­‌ها با استفاده پرسشنامه­‌های اهمال­‌کاری تحصیلی سواری و خودکارآمدی عمومی شرر و مادوکس جمع­‌آوری شد. از روش تحلیل کواریانس چند­ متغیره و تک متغیره با نرم­‌افزار SPSS-18 جهت تحلیل داده­‌ها استفاده شد.
یافته­‌ها: نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش راهبرد­های یادگیری شناختی و فراشناختی به طور معناداری باعث کاهش اهمال­‌کاری تحصیلی و افزایش خودکارآمدی در دانش­‌آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل گردیده است (001/0>P). همچنین این تاثیر تا مرحله پیگیری حفظ شده بود.
نتیجه­‌گیری: بر اساس یافته­‌های پژوهش می­‌توان گفت آموزش راهبرد­های یادگیری شناختی و فراشناختی در کاهش اهمال­‌کاری تحصیلی و افزایش خودکارآمدی دانش­‌آموزان دختر مؤثر است.
 
متن کامل [PDF 1414 kb]   (82 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۹/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb