Golnejad A, Ghanaee A, Feyzi Z. the Assessment and Comparison of Free Throw Basketball in Male School Students and Hand-eye Dominance. Advances in Cognitive Sciences 2016; 18 (2) :86-94
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-499-fa.html
1- مرکز آموزش علمی کاربردی بهزیستی خراسان رضوی، خراسان رضوی، ایران.
2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.
3- روانشناسی سلامت، دانشگاه خوارزمی تهران( تربیت معلم سابق)، تهران، ایران.
چکیده: (2660 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش مقایسه میزان دقت پرتاب آزاد بسکتبال دانش آموزان پسر همسو و دگرسو از نظر چشم و دست می باشد.
روش: تعداد ۶۰ نفر شرکت کننده از دانش آموزان پسر سال سوم متوسطه اداره آموزش و پرورش ناحیه شش مشهد که داوطلب و واجد شرایط انتخاب و با توجه به همسویی و دگرسویی به دو گروه طبقه بندی شدند. تکلیف مورد نظر دقت پرتاب آزاد بسکتبال از نقطه پنالتی یا شوت یک دست بود. شرکت کنندگان پس از آموزش طی ۵ روز متوالی در هرروز ۳۰ پرتاب انجام دادند و پس از آن ۱۰ پرتاب دیگر به عنوان امتیاز دقت پرتاب آزاد در نظر گرفته شد.
یافته ها: نتایج نهایی نشان داد بین عملکرد پرتاب دو گروه همسو و دگرسو اختلاف معناداری وجود دارد (۲۴/۸۲۱= F و ۰/۵۰=p).
نتیجه گیری: با شناخت ویژگی ها و خصوصیات افراد، می توان فعالیت های مورد نظر را بر اساس تفاوت های فردی ورزشکار طراحی کرد که منجر به تسریع دررشد و تعالی ورزشکاران می شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/9/6 | پذیرش: 1395/12/6 | انتشار: 1396/4/6