Mousavi S M, Khanifar H, Pourkarim J, Talkhabi M, Naderibeni N. Identifying the cognitive competencies of elementary school principals. Advances in Cognitive Sciences 2023; 25 (2) :133-143
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1510-fa.html
1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکده فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- استاد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکده فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
3- دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4- استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
5- استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکده فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
چکیده: (1452 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگیهای شناختی مدیران مدارس دوره ابتدائی انجام شد.
روش کار: در این پژوهش از رویکرد کیفی و روش نظریه برخاسته از دادهها استفاده شد. میدان پژوهش شامل اساتید دانشگاهی متخصص در زمینه آموزش و پرورش شناختی بود که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به کار بودند که به صورت هدفمند و بر اساس اصل اشباع نظری با 25 نفر مصاحبه شد. جهت گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختارمند استفاده شد. صحت مصاحبهها با استفاده از ملاک قابل قبول بودن، انتقالپذیری و قابلیت اطمینان بررسی شد. اعتبارپذیری دادهها از طریق ضبط نوار با کیفیت و مستندسازی، ثبت، نوشتن و تفسیر آنها، دستنویس کردن آن، کدگذاری کور و توافق میان کدگذاران متخصص در زمینه پژوهشهای کیفی انجام شد. به منظور تحلیل دادههای کیفی از روش تحلیل تفسیری Glazeri و فرآیند کدگذاری باز، انتخابی و نظری انجام شد.
یافتهها: شایستگیهای شناختی مدیران دوره ابتدائی در 10 مقوله و 37 مفهوم شناسایی شدند. کنششناختی، بازنمایی ذهنی، خودآگاهی و توسعه فردی، سرمایه روانشناختی، توانمندیهای زبانی و زبانشناختی، عصبشناختی احساسات، شناخت اجتماعی، رهبری عصبمحور، آگاهی از علوم و اصول عصبشناختی، توانایی ادراکی و ذهنی مقولههای شایستگی را تشکیل دادند.
نتیجهگیری: بیشتر مقولههای شناسایی شده با نتایج پژوهشهای پیشین در مدیریت همخوانی دارد و مدیران آموزشی برای بهبود عملکرد خود در فضای آموزشی جهان امروز، باید در راستای این شایستگیها اقدامات لازم را اعمال نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی دریافت: 1401/10/10 | پذیرش: 1402/4/13 | انتشار: 1402/6/29