Khanifar H, Pourkarimi J, Talkhabi M, Naderi Beni N, Mousavi S M. Identifying the cognitive competencies of elementary school principals. Advances in Cognitive Sciences 2023; 25 (2) :136-145
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1510-fa.html
1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه فرهنگیان
چکیده: (191 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگی های شناختی مدیران مدارس دوره ابتدائی انجام شد. در این پژوهش از رویکرد کیفی و روش نظریه برخاسته از داده ها استفاده شد. میدان پژوهش شامل اساتید دانشگاهی متخصص در زمینه آموزش و پرورش شناختی بود که در سال تحصیلی 1400-1401 مشغول به کار بودند که به صورت هدفمند و براساس اصل اشباع نظری با 25 نفر مصاحبه شد. جهت گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختمند استفاده شد. صحت مصاحبه ها با استفاده از ملاک قابل قبول بودن، انتقال پذیری و قابلیت اطمینان بررسی شد. اعتبارپذیری داده ها از طریق ضبط نوار با کیفیت و مستندسازی، ثبت، نوشتن و تفسیر آنها، دستنویس کردن آن، کدگذاری کور و توافق میان کدگذاران متخصص در زمینه پژوهشهای کیفی انجام شد. به منظور تحلیل داده های کیفی از روش تحلیل تفسیری گلیزری و فرآیند کدگذاری باز، انتخابی و نظری انجام شد. شایستگی های شناختی مدیران دوره ابتدائی در 10 مقوله و 37 مفهوم شناسایی شدند. کنش شناختی، بازنمایی ذهنی، خودآگاهی و توسعه فردی، سرمایه روانشناختی، توانمندی های زبانی و زبان شناختی، عصب شناختی احساسات، شناخت اجتماعی، رهبری عصب محور، آگاهی از علوم و اصول عصب شناختی، توانایی ادراکی و ذهنی مقوله های شایستگی را تشکیل دادند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی دریافت: 1401/10/10 | پذیرش: 1402/4/13 | انتشار: 1402/6/29