دوره 25، شماره 2 - ( تابستان 1402 )                   جلد 25 شماره 2 صفحات 143-133 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi S M, Khanifar H, Pourkarim J, Talkhabi M, Naderibeni N. Identifying the cognitive competencies of elementary school principals. Advances in Cognitive Sciences 2023; 25 (2) :133-143
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1510-fa.html
موسوی سیده مهسا، خنیفر حسین، پورکریمی جواد، تلخابی محمود، نادری‌بنی ناهید. شناسایی شایستگی‌های شناختی مدیران مدارس ابتدایی. تازه های علوم شناختی. 1402; 25 (2) :133-143

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1510-fa.html


1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکده فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- استاد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکده فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
3- دانشیار دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4- استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
5- استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکده فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
چکیده:   (776 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگی­‌های شناختی مدیران مدارس دوره ابتدائی انجام شد.
روش ­کار: در این پژوهش از رویکرد کیفی و روش نظریه­ برخاسته از داده‌­ها استفاده شد. میدان پژوهش شامل اساتید دانشگاهی متخصص در زمینه آموزش و پرورش شناختی بود که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به کار بودند که به صورت هدفمند و بر اساس اصل اشباع­ نظری با 25 نفر مصاحبه شد. جهت گردآوری داده­‌ها از مصاحبه نیمه­‌ساختارمند استفاده شد. صحت مصاحبه­‌ها با استفاده از ملاک قابل قبول بودن، انتقال­‌پذیری و قابلیت اطمینان بررسی شد. اعتبارپذیری داده­‌ها از طریق ضبط نوار با کیفیت و مستندسازی، ثبت، نوشتن و تفسیر آنها، دست‌­نویس کردن آن، کدگذاری کور و توافق میان کدگذاران متخصص در زمینه پژوهش­‌های کیفی انجام شد. به منظور تحلیل داده­‌های کیفی از روش تحلیل تفسیری Glazeri و فرآیند کدگذاری باز، انتخابی و نظری انجام شد.
یافته‌­ها: شایستگی­‌های شناختی مدیران دوره ابتدائی در 10 مقوله و 37 مفهوم شناسایی شدند. کنش­‌شناختی، بازنمایی ذهنی، خودآگاهی و توسعه فردی، سرمایه روان­­‌شناختی، توانمندی­‌های زبانی و زبان­‌شناختی، عصب­‌شناختی احساسات، شناخت اجتماعی، رهبری عصب­محور، آگاهی از علوم و اصول عصب­‌شناختی، توانایی ادراکی و ذهنی مقوله­‌های شایستگی­ را تشکیل دادند.
نتیجه‌­گیری: بیشتر مقوله­‌های شناسایی ­شده با نتایج پژوهش­‌های پیشین در مدیریت هم‌خوانی دارد و مدیران آموزشی برای بهبود عملکرد خود در فضای آموزشی جهان امروز، باید در راستای این شایستگی­‌ها اقدامات لازم را اعمال نمایند.

 
متن کامل [PDF 916 kb]   (311 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
دریافت: 1401/10/10 | پذیرش: 1402/4/13 | انتشار: 1402/6/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb