Jalali M,  Kormi-Nouri R,  Hassanabadi H,  Hatami J. A 4-component scale of working memory: Developing the Persian version and evaluating the validity of it in 4-6 grades children (WM-4CSC).  Advances in Cognitive Sciences 2021; 23 (1) :13-25
URL: 
http://icssjournal.ir/article-1-1195-fa.html     
                     
                    
                    جلالی مریم،  کرمی-نوری رضا،  حسن آبادی حمید رضا،  حاتمی جواد. مقیاس چهارگانه حافظه کاری: طراحی نسخه فارسی و بررسی ویژگیهای روانسنجی آن در کودکان مقاطع 4 تا 6 ابتدایی.  تازه های علوم شناختی. 1400; 23 (1) :13-25
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1195-fa.html
     
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشجوی دکتری روانشناسی شناختی، گروه روانشناسی شناختی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران 
 2- استاد روانشناسی شناختی، مرکز سلامت و روانشناسی پزشکی، دانشگاه اوربرو، اوربرو، سوئد 
 3- استادیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران 
 4- دانشیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران 
                    
                    
                    چکیده:       (5509 مشاهده)
                    
                    
                    هدف: حافظه کاری نقش مرکزی در شناخت و یادگیری دارد و ظرفیت آن تعیینکننده عملکرد دیگر کارکردهای شناختی و وضعیت تحصیلی کودک است. هدف مطالعه حاضر، طراحی یک مقیاس 4 مولفهای بر اساس مدل حافظه کاری Baddeley، در کودکان مقاطع 4 تا 6 ابتدایی بود.
روش کار: این مطالعه از نوع آزمایشی و تحولی بود. ابتدا بر اساس نظریه پشتوانه، ابزارهای توسعهیافته حافظه کاری گردآوری و سپس بر مبنای نظر متخصصین (بر اساس شاخصهای CVI وCVR ) برای انتخاب تکالیف و روایی صوری قرار گرفت. تکالیف منتخب با توجه به سن نمونهها و زبان فارسی ترجمه و منطبق گردیدند. نمونهها شامل 80 کودک عادی (50 دختر و 30 پسر) و 10 کودک همراه با اختلال حافظه کاری از مقاطع 4، 5 و 6 ابتدایی (8 تا 12 سال) بودند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک راهه بینگروهی و آزمون همبستگی گشتاوری پیرسون در نرمافزار  SPSS-26انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات در هر 3 مقطع تحصیلی و در مقایسه کودکان عادی و همراه با اختلال، اختلاف معنادار داشتند. نمرات در دو جنس تفاوت معناداری نداشتند. آلفای کرونباخ برای تمام تکالیف قابل قبول بود. همبستگی بالایی در ارزیابی روایی بازآزمایی و همگرا و تشخیصی بدست آمد. همچنین همبستگی متوسطی در بررسی روایی ملاکی همزمان به دست آمد. 
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که مقیاس 4 گانه حافظه کاری از روایی صوری و محتوا، تحولی، بازآزمایی، همگرا و تشخیصی و پایایی رضایتبخشی برخوردار است و میتواند مورد استفاده محققان و درمانگران قرار گیرد.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي اصیل |
                    موضوع مقاله: 
                    
روان شناسی شناختی  دریافت: 1399/7/10 | پذیرش: 1399/9/23 | انتشار: 1399/12/24