دوره 23، شماره 1 - ( بهار 1400 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 13-25 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalali M, Kormi-Nouri R, Hassanabadi H, Hatami J. A 4-component scale of working memory: Developing the Persian version and evaluating the validity of it in 4-6 grades children (WM-4CSC). Advances in Cognitive Sciences. 2021; 23 (1) :13-25
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1195-fa.html
جلالی مریم، کرمی-نوری رضا، حسن آبادی حمید رضا، حاتمی جواد. مقیاس چهارگانه حافظه کاری: طراحی نسخه فارسی و بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی آن در کودکان مقاطع 4 تا 6 ابتدایی. تازه های علوم شناختی. 1400; 23 (1) :13-25

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1195-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی شناختی، گروه روان‌شناسی شناختی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
2- استاد روان‌شناسی شناختی، مرکز سلامت و روان‌شناسی پزشکی، دانشگاه اوربرو، اوربرو، سوئد
3- استادیار روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4- دانشیار روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (2892 مشاهده)
هدف: حافظه کاری نقش مرکزی در شناخت و یادگیری دارد و ظرفیت آن تعیین­‌کننده عملکرد دیگر کارکردهای شناختی و وضعیت تحصیلی کودک است. هدف مطالعه حاضر، طراحی یک مقیاس 4 مولفه­­­­‌­­­­­­­­­ای بر اساس مدل حافظه کاری Baddeley، در کودکان مقاطع 4 تا 6 ابتدایی بود.
روش کار: این مطالعه از نوع آزمایشی و تحولی بود. ابتدا بر اساس نظریه پشتوانه، ابزارهای توسعه‌­یافته حافظه کاری گردآوری و سپس بر مبنای نظر متخصصین (بر اساس شاخص­‌های CVI وCVR ) برای انتخاب تکالیف و روایی صوری قرار گرفت. تکالیف منتخب با توجه به سن نمونه­‌ها و زبان فارسی ترجمه و منطبق گردیدند. نمونه­‌ها شامل 80 کودک عادی (50 دختر و 30 پسر) و 10 کودک همراه با اختلال حافظه کاری از مقاطع 4، 5 و 6 ابتدایی (8 تا 12 سال) بودند. تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک راهه بین­‌گروهی و آزمون همبستگی گشتاوری پیرسون در نرم­‌افزار  SPSS-26انجام شد.
یافته‌­ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات در هر 3 مقطع تحصیلی و در مقایسه کودکان عادی و همراه با اختلال، اختلاف معنادار داشتند. نمرات در دو جنس تفاوت معناداری نداشتند. آلفای کرونباخ برای تمام تکالیف قابل قبول بود. همبستگی بالایی در ارزیابی روایی بازآزمایی و همگرا و تشخیصی بدست آمد. همچنین همبستگی متوسطی در بررسی روایی ملاکی همزمان به دست آمد.
نتیجه­‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که مقیاس 4 گانه حافظه کاری از روایی صوری و محتوا، تحولی، بازآزمایی، همگرا و تشخیصی و پایایی رضایت­‌بخشی برخوردار است و می­تواند مورد استفاده محققان و درمان­گران قرار گیرد.
متن کامل [PDF 999 kb]   (297 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1399/7/10 | پذیرش: 1399/9/23 | انتشار: 1399/12/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb