Jalali M, Kormi-Nouri R, Hassanabadi H, Hatami J. A 4-component scale of working memory: Developing the Persian version and evaluating the validity of it in 4-6 grades children (WM-4CSC). Advances in Cognitive Sciences 2021; 23 (1) :13-25
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1195-fa.html
جلالی مریم، کرمی-نوری رضا، حسن آبادی حمید رضا، حاتمی جواد. مقیاس چهارگانه حافظه کاری: طراحی نسخه فارسی و بررسی ویژگیهای روانسنجی آن در کودکان مقاطع 4 تا 6 ابتدایی. تازه های علوم شناختی. 1400; 23 (1) :13-25
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1195-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی شناختی، گروه روانشناسی شناختی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
2- استاد روانشناسی شناختی، مرکز سلامت و روانشناسی پزشکی، دانشگاه اوربرو، اوربرو، سوئد
3- استادیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4- دانشیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (4964 مشاهده)
هدف: حافظه کاری نقش مرکزی در شناخت و یادگیری دارد و ظرفیت آن تعیینکننده عملکرد دیگر کارکردهای شناختی و وضعیت تحصیلی کودک است. هدف مطالعه حاضر، طراحی یک مقیاس 4 مولفهای بر اساس مدل حافظه کاری Baddeley، در کودکان مقاطع 4 تا 6 ابتدایی بود.
روش کار: این مطالعه از نوع آزمایشی و تحولی بود. ابتدا بر اساس نظریه پشتوانه، ابزارهای توسعهیافته حافظه کاری گردآوری و سپس بر مبنای نظر متخصصین (بر اساس شاخصهای CVI وCVR ) برای انتخاب تکالیف و روایی صوری قرار گرفت. تکالیف منتخب با توجه به سن نمونهها و زبان فارسی ترجمه و منطبق گردیدند. نمونهها شامل 80 کودک عادی (50 دختر و 30 پسر) و 10 کودک همراه با اختلال حافظه کاری از مقاطع 4، 5 و 6 ابتدایی (8 تا 12 سال) بودند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک راهه بینگروهی و آزمون همبستگی گشتاوری پیرسون در نرمافزار SPSS-26انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات در هر 3 مقطع تحصیلی و در مقایسه کودکان عادی و همراه با اختلال، اختلاف معنادار داشتند. نمرات در دو جنس تفاوت معناداری نداشتند. آلفای کرونباخ برای تمام تکالیف قابل قبول بود. همبستگی بالایی در ارزیابی روایی بازآزمایی و همگرا و تشخیصی بدست آمد. همچنین همبستگی متوسطی در بررسی روایی ملاکی همزمان به دست آمد.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که مقیاس 4 گانه حافظه کاری از روایی صوری و محتوا، تحولی، بازآزمایی، همگرا و تشخیصی و پایایی رضایتبخشی برخوردار است و میتواند مورد استفاده محققان و درمانگران قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1399/7/10 | پذیرش: 1399/9/23 | انتشار: 1399/12/24