Barzegarbafrouee K, Farzin S, Zare M. The role of reading metacognitive strategies in prediction of critical
thinking in students-teachers in Shiraz
. Advances in Cognitive Sciences 2019; 21 (1) :105-116
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-984-fa.html
برزگر بفرویی کاظم، فرزین سمیرا، زارع مریم. نقش راهبردهای فراشناختی خواندن در پیشبینی تفکّر انتقادی دانشجومعلمان شهر شیراز. تازه های علوم شناختی. 1398; 21 (1) :105-116
URL: http://icssjournal.ir/article-1-984-fa.html
1- استادیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد
2- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزد
3- - استادیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد
چکیده: (2806 مشاهده)
مقدمه: تفکر انتقادی به ارزیابی و موشکافی آگاهانه اطلاعات برای رسیدن به قضاوت صحیح اطلاق میشود. یکی از مهمترین عوامل پیشبین این متغیر که در پژوهش حاضر نیز مورد بررسی قرار گرفته است، فراشناخت میباشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش راهبردهای فراشناختی خواندن(کلی، حمایتی و حل مسئله) در پیشبینی تفکّر انتقادی دانشجو معلمان شهر شیراز در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ است. روش: ۲۳۴ نفر از دانشجو معلمان(۱۸۰ دختر و ۵۴ پسر) به روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه های راهبردهای فراشناختی خواندن "مختاری" و "ریچارد"(۲۰۰۲) و تفکّر انتقادی کالیفرنیا فرم ب(CCTST) را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی "پیرسون" و "رگرسیون" چندگانه تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: بین راهبردهای فراشناختی کلی، حمایتی و حل مسئله با تفکّر انتقادی، رابطه معنادار وجود دارد. ضرایب رگرسیون چند متغیری نشان داد، راهبرد فراشناختی کلّی، نقشی در پیشبینی تفکر انتقادی ندارد. راهبردهای فراشناختی حمایتی و حل مسئله میتواند تفکّر انتقادی را پیشبینی کند. حدود ۱۷ درصد از واریانس تفکّر انتقادی از راه راهبردهای فراشناختی حمایتی و حل مسئله تبیین میشود. بر اساس یافته های پژوهش، راهبردهای فراشناختی حمایتی و حل مسئله در پیشبینی تفکر انتقادی نقش دارد. عواملی چون رشته تحصیلی، شرایط آموزشی متفاوت دانشجویان پیش از ورود به دانشگاه و بافت فرهنگی مختلف دانشجویان در این پژوهش لحاظ نشد. شاید علت معنادار نشدن ضریب بتا برای راهبرد کلّی باشد. نتیجه گیری: لازم است برای آموزش انواع راهبردهای فراشناختی حمایتی و حل مسئله به دانشجو معلمان برنامه ریزی شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/11/24 | پذیرش: 1397/3/23 | انتشار: 1398/3/31