دوره 21، شماره 1 - ( بهار 1398 )                   جلد 21 شماره 1 صفحات 105-116 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barzegarbafrouee K, Farzin S, Zare M. The role of reading metacognitive strategies in prediction of critical thinking in students-teachers in Shiraz . Adv Cogn Sci. 2019; 21 (1) :105-116
URL: http://icssjournal.ir/article-1-984-fa.html
برزگر بفرویی کاظم، فرزین سمیرا، زارع مریم. نقش راهبردهای فراشناختی خواندن در پیش‌بینی تفکّر انتقادی دانشجومعلمان شهر شیراز. تازه های علوم شناختی. 1398; 21 (1) :105-116

URL: http://icssjournal.ir/article-1-984-fa.html


1- استادیار، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد
2- کارشناس ارشد روان‌شناسی ‌تربیتی، دانشگاه یزد
3- - استادیار، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد
چکیده:   (552 مشاهده)
 مقدمه: تفکر انتقادی به ارزیابی و موشکافی آگاهانه اطلاعات برای رسیدن به قضاوت صحیح اطلاق می­شود. یکی از مهم­ترین عوامل پیش­بین این متغیر که در پژوهش حاضر نیز مورد بررسی قرار گرفته است، فراشناخت می­باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش راهبردهای فراشناختی خواندن(کلی، حمایتی و حل مسئله) در پیش­بینی تفکّر انتقادی دانشجو معلمان شهر شیراز در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ است. روش: ۲۳۴ نفر از دانشجو معلمان(۱۸۰ دختر و  ۵۴ پسر) به روش نمونه­ گیری خوشه ­ای و تصادفی­ انتخاب شدند. پرسشنامه­ های راهبردهای فراشناختی خواندن "مختاری" و "ریچارد"(۲۰۰۲) و تفکّر انتقادی کالیفرنیا فرم ب(CCTST) را تکمیل کردند. داده­ ها با استفاده از ضریب همبستگی "پیرسون" و "رگرسیون" چندگانه تجزیه و تحلیل شد. یافته­ ها: بین راهبردهای فراشناختی کلی، حمایتی و حل مسئله با تفکّر انتقادی، رابطه معنا­دار وجود دارد. ضرایب رگرسیون چند متغیری نشان داد، راهبرد فراشناختی کلّی، نقشی در پیش­بینی تفکر انتقادی ندارد.  راهبردهای فراشناختی حمایتی و حل مسئله می­تواند تفکّر انتقادی را پیش­بینی کند. حدود ۱۷ درصد از واریانس تفکّر انتقادی از راه راهبردهای فراشناختی حمایتی و حل مسئله تبیین می‌شود. بر اساس یافته­ های پژوهش، راهبردهای فراشناختی حمایتی و حل مسئله در پیش­بینی تفکر انتقادی نقش دارد. عواملی چون رشته تحصیلی، شرایط آموزشی متفاوت دانشجویان پیش از ورود به دانشگاه و بافت فرهنگی مختلف دانشجویان در این پژوهش لحاظ نشد. شاید علت معنادار نشدن ضریب بتا برای راهبرد کلّی باشد. نتیجه­ گیری: لازم است برای آموزش انواع راهبردهای فراشناختی حمایتی و حل مسئله به دانشجو معلمان برنامه­ ریزی شود.
متن کامل [PDF 542 kb]   (136 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۳۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb