Alizadeh H, Zahedipour M. Executive Functions in Children With and Without Developmental Coordination Disorder. Advances in Cognitive Sciences 2004; 6 (3 and 4) :49-56
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-91-fa.html
1- دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2- مرکز درمانی بیرجند، مشهد، ایران.
چکیده: (4370 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر کارکردهای اجرایی شامل سازماندهی، تصمیمگیری- برنامهریزی و بازداری را در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی بررسی میکند.
روش: در این پژوهش مقطعی – تحلیلی، ۶۰ دانشآموز مقطع ابتدایی در دو گروه ۳۰ نفره با اختلال هماهنگی رشدی (بر اساس DSM-IV) و میانگین سنی ۲/۸ سال و گروه عادی با میانگین سنی ۵/۸ سال بر اساس نمونهگیری تصادفی انتخاب و مقایسه شدند. برای به دست آوردن دادهها، از آزمونهای توانایی حرکتی پایه، آزمون عصبی روان شناختی و شخصیتی کولیج و همینطور آزمون هوش ماتریسهای رنگی ریون استفاده شد. دادهها با آزمون t مستقل تحلیل شدند.
یافتهها: این کودکان در کارکردهای اجرایی سازماندهی و تصمیمگیری- برنامهریزی با گروه عادی تفاوت داشتند، ولی در زمینه کارکرد بازداری هیچ تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای فوق میتوان برای کاهش نارسایی کارکردهای اجرایی، راهبردهای زیر را پیشنهاد نمود: تأکید بر کار شخصی و اضافی خارج از مدرسه؛ استفاده از ابزارهای برنامهریزی مثل ساعت، تقویم و رایانه؛ تأکید بر آموزش مهارتهای تفکر و حل مسئله؛ و استفاده از داروهای محرک روانی.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1383/2/19 | پذیرش: 1383/4/19 | انتشار: 1383/7/1