 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Alizadeh H,  Zahedipour M.  Executive Functions in Children With and Without Developmental Coordination Disorder.  Advances in Cognitive Sciences 2004; 6 (3 and 4) :49-56
URL: 
http://icssjournal.ir/article-1-91-fa.html   
                    
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. 
 2- مرکز درمانی بیرجند، مشهد، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (5013 مشاهده)
                    
                    
                    هدف: پژوهش حاضر کارکردهای اجرایی شامل سازماندهی، تصمیمگیری- برنامهریزی و بازداری را در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی بررسی میکند.
روش: در این پژوهش مقطعی – تحلیلی، ۶۰ دانشآموز مقطع ابتدایی در دو گروه ۳۰ نفره با اختلال هماهنگی رشدی (بر اساس DSM-IV) و میانگین سنی ۲/۸  سال و گروه عادی با میانگین سنی ۵/۸ سال بر اساس نمونهگیری تصادفی انتخاب و مقایسه شدند. برای به دست آوردن دادهها، از آزمونهای توانایی حرکتی پایه، آزمون عصبی روان شناختی و شخصیتی کولیج و همینطور آزمون هوش ماتریسهای رنگی ریون استفاده شد. دادهها با آزمون t مستقل تحلیل شدند.
یافتهها: این کودکان در کارکردهای اجرایی سازماندهی و تصمیمگیری- برنامهریزی با گروه عادی تفاوت داشتند، ولی در زمینه کارکرد بازداری هیچ تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای فوق میتوان برای کاهش نارسایی کارکردهای اجرایی، راهبردهای زیر را پیشنهاد نمود: تأکید بر کار شخصی و اضافی خارج از مدرسه؛ استفاده از ابزارهای برنامهریزی مثل ساعت، تقویم و رایانه؛ تأکید بر آموزش مهارتهای تفکر و حل مسئله؛ و استفاده از داروهای محرک روانی.
                     
                    
                    
                     
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي اصیل |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1383/2/19 | پذیرش: 1383/4/19 | انتشار: 1383/7/1