Kabiri L, Shokri O, Pourshahriar H. Effect of cognitive social skills training on positive relationships with others and adjustment of students. Advances in Cognitive Sciences 2019; 21 (3) :105-119
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-901-fa.html
کبیری لیلا، شکری امید، پورشهریار حسین. تأثیر آموزش مهارتهای شناختیاجتماعی بر روابط مثبت با دیگران و سازگاری دانشآموزان. تازه های علوم شناختی. 1398; 21 (3) :105-119
URL: http://icssjournal.ir/article-1-901-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3- استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده: (3334 مشاهده)
مقدمه: روانشناسان و متخصصان علوم رفتاری همواره سعی داشتهاند با توسعه برنامههای آموزشی گوناگون، سطح سازگاری افراد را در گروههای سنی مختلف افزایش دهند. بر این اساس، مرور نتایج مطالعات در حوزه شناختی_اجتماعی، نشان میدهد که بخش قابلملاحظهای از کنشوری نامناسب نوجوانان، به نقص در خزانه مهارتی آنها مربوط میشود. بنابراین مطالعه حاضر با هدف اثربخشی آموزش مهارتهای شناختی_اجتماعی بر روابط مثبت با دیگران و سازگاری نوجوانان انجام شد.
روش کار: در این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون با گروه کنترل و همراه با پیگیری دو ماهه، از جامعه آماری 148 نفری دانشآموزان دختر پایه هشتم، 58 دانشآموز با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی در گروهها جایگزین شدند. دانشآموزان دو گروه، در مرحله پیشآزمون و پس آزمون به مقیاس روابط مثبت با دیگران و مقیاس سازگاری، پاسخ دادند. برای دانشآموزان گروه آزمایش به مدت 10 هفته و هر هفته حدود 2 ساعت، برنامه آموزش مهارتهای شناختی_اجتماعی ارائه گردید. نتایج با آزمونهای تحلیل کواریانس تک متغیری و چند متغیری و با استفاده از نرم افزار SPSS-18 تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری برای تعیین اثر گروه بر سازگاری دانشآموزان در مرحله پسآزمون و پیگیری معنادار بود (05/0P<). همچنین، نتایج تحلیل کواریانس تک متغیری برای تعیین اثر گروه بر میزان روابط مثبت با دیگران در مرحله پسآزمون و پیگیری نیز معنادار بود (05/0P<). از طرفی یافتهها نشان دادند که اثر مداخله بر متغیرها در مرحله پیگیری ثابت بوده است.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که برنامه آموزش مهارتهای شناختی_اجتماعی از طریق بازسازی شناختی، اصلاح اسنادهای علّی و تحریفهای شناختی و همچنین پربارسازی مهارتهای رابطه بینفردی در تقویت خزانه مهارتی فراگیران به طور تجربی مؤثر بود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/7/12 | پذیرش: 1397/11/3 | انتشار: 1398/9/30