دوره 21، شماره 3 - ( پاییز 1398 )                   جلد 21 شماره 3 صفحات 105-119 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kabiri L, Shokri O, Pourshahriar H. Effect of cognitive social skills training on positive relationships with others and adjustment of students. Advances in Cognitive Sciences. 2019; 21 (3) :105-119
URL: http://icssjournal.ir/article-1-901-fa.html
کبیری لیلا، شکری امید، پورشهریار حسین. تأ‌ثیر آموزش مهارت‌های شناختی‌اجتماعی بر روابط مثبت با دیگران و سازگاری دانش‌آموزان. تازه های علوم شناختی. 1398; 21 (3) :105-119

URL: http://icssjournal.ir/article-1-901-fa.html


1- کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- استادیار گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3- استادیار گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (1356 مشاهده)
مقدمه: روان­شناسان و متخصصان علوم رفتاری همواره سعی داشته‌اند با توسعه برنامه­‌های آموزشی گوناگون، سطح سازگاری افراد را در گروه­‌های سنی مختلف افزایش دهند. بر ­این­ اساس، مرور نتایج مطالعات در حوزه شناختی_اجتماعی، نشان می­دهد که بخش قابل‌ملاحظه‌ای از کنش‌وری نا‌مناسب نوجوانان، به نقص در خزانه مهارتی آنها مربوط می­‌شود. بنابراین مطالعه حاضر با هدف اثربخشی آموزش مهارت­های شناختی_اجتماعی بر روابط مثبت با دیگران و سازگاری نوجوانان انجام شد.
روش کار: در این پژوهش نیمه‌­آزمایشی با طرح پیش­‌آزمون_پس‌­آزمون با گروه کنترل و همراه با پیگیری دو ماهه، از جامعه آماری 148 نفری دانش‌آموزان دختر پایه هشتم، 58 دانش­‌آموز با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی در گروه­‌ها جایگزین شدند. دانش‌آموزان دو گروه، در مرحله پیش‌­آزمون و پس آزمون به مقیاس روابط مثبت با دیگران و مقیاس سازگاری، پاسخ دادند. برای دانش‌آموزان گروه آزمایش به مدت 10 هفته و هر هفته حدود 2 ساعت، برنامه آموزش مهارت­های شناختی_اجتماعی ارائه گردید. نتایج با آزمون­‌های تحلیل کواریانس تک­ متغیری و چند متغیری و با استفاده از نرم افزار SPSS-18 تحلیل شدند.
یافته­‌ها: نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری برای تعیین اثر گروه بر سازگاری دانش‌آموزان در مرحله پس‌­­آزمون و پیگیری معنادار بود (05/0P<). همچنین، نتایج تحلیل کواریانس تک‌ متغیری برای تعیین اثر گروه بر میزان روابط مثبت با دیگران در مرحله پس‌­آزمون و پیگیری نیز معنادار بود (05/0P<). از طرفی یافته­ها نشان دادند که اثر مداخله بر متغیرها در مرحله پیگیری ثابت بوده است.
نتیجه­‌گیری: نتایج نشان داد که برنامه آموزش مهارت‌های شناختی_اجتماعی از طریق بازسازی شناختی، اصلاح اسنادهای علّی و تحریف‌های شناختی و همچنین پربارسازی مهارت­های رابطه بین‌فردی در تقویت خزانه مهارتی فراگیران به‌ طور تجربی مؤثر بود.
 
متن کامل [PDF 1570 kb]   (49 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۱/۳ | انتشار: ۱۳۹۸/۹/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb