مقدمه: اضطراب اجتماعی یکی از شایعترین اختلالات روانی در نوجوانان است. تحول اخیر در زمینه درمان اختلالات اضطرابی اصلاح سوگیری توجه است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی اصلاح سوگیری توجه با استفاده از آموزش توجه رایانهای درکاهش اضطراب اجتماعی و سوگیری توجه در نوجوانان مضطرب اجتماعی بود.
روش کار: از یک طرح آزمایشی پیشآزمون_پسآزمون با گروه کنترل در این مطالعه استفاده شد. 32 نوجوان دختر و پسر 12 تا 17 سال که اضطراب اجتماعی بالایی داشتند با دارا بودن تمام شرایط لازم برای ورود به مطالعه با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی به دو گروه 16 نفره آموزش توجه و کنترل تقسیم شدند. در گروه آزمایش توجه آزمودنیها آموزش توجه رایانهای را با استفاده از تکلیف اصلاح شده دات پروب به منظور تسهیل بازگیری توجهی از چهرههای متنفر انجام دادند و گروه کنترل تکلیف غیر اصلاح شده دات پروب را انجام دادند.
یافتهها: پس از 8 جلسه آموزش رایانهای به صورت دو بار در هفته، آزمودنیهای گروه آموزش توجه در مقایسه با گروه کنترل، در پسآزمون نسبت به پیشآزمون، کاهش معناداری را در سوگیری توجه نسبت به چهرههای هیجانی متنفر و نمره اضطراب اجتماعی نشان دادند.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش در تایید نظریات شناختی اضطراب اجتماعی و نقش علیتی سوگیری توجه در ایجاد و تداوم اضطراب اجتماعی است. نتایج پژوهش حاضر به روشنی نشان میدهد که استفاده از فرآیندهای رایانهای آموزش توجه میتواند نویدبخش مداخلهای جایگزین یا مکمل در درمان اضطراب اجتماعی باشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |