دوره 21، شماره 2 - ( تابستان 1398 )                   جلد 21 شماره 2 صفحات 108-120 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafiei H, Zare H. Effectiveness of attention bias modification by computerized attention training on reducing social anxiety of adolescents. Adv Cogn Sci. 2019; 21 (2) :108-120
URL: http://icssjournal.ir/article-1-888-fa.html
شفیعی حسن، زارع حسین. اثربخشی اصلاح سوگیری توجه با استفاده از آموزش توجه رایانه‌ای در کاهش اضطراب اجتماعی نوجوانان. تازه های علوم شناختی. 1398; 21 (2) :108-120

URL: http://icssjournal.ir/article-1-888-fa.html


1- استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2- استاد گروه روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (791 مشاهده)

مقدمه: اضطراب اجتماعی یکی از شایع­‌ترین اختلالات روانی در نوجوانان است. تحول اخیر در زمینه درمان اختلالات اضطرابی اصلاح سوگیری توجه است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی اصلاح سوگیری توجه با استفاده از آموزش توجه رایانه‌ای درکاهش اضطراب اجتماعی و سوگیری توجه در نوجوانان مضطرب اجتماعی بود.
روش­­­ کار: از یک طرح آزمایشی پیش‌آزمون_پس­‌آزمون با گروه کنترل در این مطالعه استفاده شد. 32 نوجوان دختر و پسر 12 تا 17 سال که اضطراب اجتماعی بالایی داشتند با دارا بودن تمام شرایط لازم برای ورود به مطالعه با روش نمونه­‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله­‌ای انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی به دو گروه 16 نفره آموزش توجه و کنترل تقسیم شدند. در گروه آزمایش توجه آزمودنی­‌ها آموزش توجه رایانه­‌ای را با استفاده از تکلیف اصلاح شده دات پروب به منظور تسهیل بازگیری توجهی از چهره­‌های متنفر انجام ­دادند و گروه کنترل تکلیف غیر اصلاح شده دات پروب را انجام دادند.
یافته‌ها: پس از 8 جلسه آموزش رایانه‌ای به صورت دو بار در هفته، آزمودنی‌های گروه آموزش توجه در مقایسه با گروه کنترل، در پس‌­آزمون نسبت به پیش­‌آزمون، کاهش معناداری را در سوگیری توجه نسبت به چهره­‌های هیجانی متنفر و نمره اضطراب اجتماعی نشان دادند.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش در تایید نظریات شناختی اضطراب اجتماعی و نقش علیتی سوگیری توجه در ایجاد و تداوم اضطراب اجتماعی است. نتایج پژوهش حاضر به روشنی نشان می­دهد که استفاده از فرآیند­­های رایانه‌ای آموزش توجه می­تواند نویدبخش مداخله‌‌ای جایگزین یا مکمل در درمان اضطراب اجتماعی باشد.

متن کامل [PDF 1051 kb]   (46 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۶/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb