Hariri P, Saberi H, Abolmaali K. The impact of phonological awareness training on working memory in children with reading . Advances in Cognitive Sciences 2019; 21 (2) :52-60
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-881-fa.html
1- 1. دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد واحد رودهن، رودهن، ایران
2- 2. استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد واحد رودهن، رودهن، ایران
3- 3. دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد واحد رودهن، رودهن، ایران
چکیده: (3612 مشاهده)
مقدمه: این پژوهش با هدف مطالعه اثربخشی مداخلات آموزش واجآگاهی بر بهبود حافظه کاری دانشآموزان با مشکلات خواندن انجام گرفت.
روش کار: به این منظور 30 دانشآموز دختر پایه اول ابتدایی که بر اساس چک لیست نارساخوانی علایم مشکلات یادگیری را داشتند به روش هدفمند گزینش و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جای گرفتند. افراد گروه آزمایش در 13 جلسه 80 دقیقهای بر اساس برنامه تدوین شده آموزشهای واجشناختی دریافت نمودند. نمرات پیشآزمون و پسآزمون شرکت کنندگان دو گروه با آزمونهای آگاهی واجی سلیمانی_دستجردی (1384) و حافظهیکاری وکسلر جمعآوری شد.
نتایج: دادههای حاصل از اجرای آزمونها با روش تحلیل کوواریانس، اثربخشی مداخلات واجشناختی بر حافظه کاری را تایید کردند (0/001P<).
نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی مداخلات واجشناختی در حافظه کاری و نقش هم زمان در بهبود خواندن میتوان ادعا کرد پرداختن به آموزشهای واجشناختی در طول سال اول تحصیل و یا حتی پیش از دبستان ضروری مینماید.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/2/7 | پذیرش: 1397/6/1 | انتشار: 1398/6/30