دوره 21، شماره 2 - ( تابستان 1398 )                   جلد 21 شماره 2 صفحات 52-60 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hariri P, Saberi H, Abolmaali K. The impact of phonological awareness training on working memory in children with reading . Adv Cogn Sci. 2019; 21 (2) :52-60
URL: http://icssjournal.ir/article-1-881-fa.html
حریری پرستو، صابری هایده، ابوالمعالی خدیجه. تاثیر آموزش آگاهی واجی بر حافظه کاری در دانش‌آموزان با مشکلات خواندن . تازه های علوم شناختی. 1398; 21 (2) :52-60

URL: http://icssjournal.ir/article-1-881-fa.html


1- 1. دکترای روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد واحد رودهن، رودهن، ایران
2- 2. استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد واحد رودهن، رودهن، ایران
3- 3. دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد واحد رودهن، رودهن، ایران
چکیده:   (803 مشاهده)
مقدمه: این پژوهش با هدف مطالعه اثربخشی مداخلات آموزش واج‌آگاهی بر بهبود حافظه کاری دانش‌آموزان با مشکلات خواندن انجام گرفت.
روش­ کار: به این منظور 30 دانش‌آموز دختر پایه اول ابتدایی که بر اساس چک ‌لیست نارساخوانی علایم مشکلات یادگیری را داشتند به روش هدفمند گزینش و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جای گرفتند. افراد گروه آزمایش در 13 جلسه 80 دقیقه‌ای بر اساس برنامه تدوین شده آموزش‌های واج‌شناختی دریافت نمودند. نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون شرکت­ کنندگان دو گروه با آزمون‌های آگاهی واجی سلیمانی_دستجردی (1384) و حافظه‌ی‌کاری وکسلر جمع‌آوری شد.
نتایج: داده‌های حاصل از اجرای آزمون‌ها با روش تحلیل کوواریانس، اثربخشی مداخلات واج‌شناختی بر حافظه کاری را تایید کردند (0/001P<).
نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی مداخلات واج‌شناختی در حافظه کاری و نقش هم زمان در بهبود خواندن می‌توان ادعا کرد پرداختن به آموزش‌های واجشناختی در طول سال اول تحصیل و یا حتی پیش از دبستان ضروری می‌نماید.  
 
متن کامل [PDF 1336 kb]   (43 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۶/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb