Cheraghzadeh M, KordNoghabi R. Explaining of wisdom based on philosophical mind, social perspective-taking and self-restraint in student. Advances in Cognitive Sciences 2020; 22 (2) :1-11
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-825-fa.html
1- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
2- دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
چکیده: (3525 مشاهده)
مقدمه: خرد به عنوان بالاترین مرحله تحول شناختی و عالیترین سطح تحول شخصیت فرد شناخته شده است. عوامل مختلفی از جمله، ذهنیت فلسفی به عنوان نوعی تفکر عمیق در امور زندگی، دیدگاهگیری اجتماعی به عنوان درک نقطه نظرات دیگران و همچنین خودبازداری که شامل کنترل شخصی در خصوص هیجانات بر خردورزی تأثیرگذار هستند. هدف از پژوهش حاضر تببین خرد بر اساس ذهنیت فلسفی، دیدگاهگیری اجتماعی و خودبازداری در دانشجویان بود.
روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. بدین منظور 384 نفر از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 97-96 به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای خرد Ardelt (2003)، ذهنیت فلسفی سلطانی (1375)، دیدگاهگیری اجتماعی محققی و همکاران (1395) و خودبازداریWeinberger و Schwartz (1990) بود. دادهها با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان به وسیله از نرمافزار SPSS-22 تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد ذهنیت فلسفی، دیدگاهگیری اجتماعی و خودبازداری به طور مثبت و معنادار به ترتیب با ضریب بتای 35/0، 21/0 و 13/0 قادر به پیشبینی خرد میباشند.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود در محیطهای آموزشی با تأکید بر اهمیت و آموزش ذهنیت فلسفی، دیدگاهگیری اجتماعی و خودبازداری بتوان افراد خردمند را وارد بازار کار و جامعه کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1397/10/6 | پذیرش: 1398/10/26 | انتشار: 1399/4/10