مقالات پذیرفته شده                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه بوعلی سینا
چکیده:   (74 مشاهده)
مقدمه: خرد به عنوان بالاترین مرحله­ تحول شناختی و عالی­ترین سطح تحول شخصیت فرد شناخته شده است. عوامل مختلفی از جمله، ذهنیت فلسفی به عنوان نوعی تفکر عمیق در امور زندگی، دیدگاه گیری اجتماعی به عنوان درک نقطه نظرات دیگران و همچنین خودبازداری که شامل کنترل شخصی در خصوص هیجانات بر خردورزی تأثیر گذار هستند. هدف از پژوهش حاضر تببین خرد بر اساس ذهنیت فلسفی، دیدگاه­گیری ­اجتماعی و خودبازداری در دانشجویان بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی می­باشد. بدین منظور 384 نفر  ازدانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 97- 96 به روش خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه­ های خرد آردلت (2003)، ذهنیت فلسفی سلطانی (1375)، دیدگاه­گیری اجتماعی محققی و همکاران (1395) و خودبازداری وینبرگر و شوارتز (1990) بود. داده­ها با استفاده از همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل شدند.  یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد ذهنیت فلسفی، دیدگاه­گیری اجتماعی و خودبازداری به طور مثبت و معنادار به ترتیب با ضریب بتای 35/0، 21/0 و 13/0 ، قادر به پیش­بینی خرد می­باشند. نتیجه­گیری:  بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد می­شود در محیط­های آموزشی با تأکید بر اهمیت و آموزش ذهنیت فلسفی، دیدگاه­گیری اجتماعی و خودبازداری بتوان افراد خردمند را وارد بازار کار و جامعه کرد.

 
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1397/10/6 | پذیرش: 1398/10/26 | انتشار: 1399/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb