دوره 22، شماره 2 - ( تابستان 1399 )                   جلد 22 شماره 2 صفحات 1-11 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Cheraghzadeh M, KordNoghabi R. Explaining of wisdom based on philosophical mind, social perspective-taking and self-restraint in student. Advances in Cognitive Sciences. 2020; 22 (2) :1-11
URL: http://icssjournal.ir/article-1-825-fa.html
چراغ زاده مینا، کردنوقابی رسول. تبیین خرد بر اساس ذهنیت فلسفی، دیدگاه‌گیری اجتماعی و خودبازداری در دانشجویان. تازه های علوم شناختی. 1399; 22 (2) :1-11

URL: http://icssjournal.ir/article-1-825-fa.html


1- کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
2- دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
چکیده:   (1308 مشاهده)
مقدمه: خرد به عنوان بالاترین مرحله­ تحول شناختی و عالی­‌ترین سطح تحول شخصیت فرد شناخته شده است. عوامل مختلفی از جمله، ذهنیت فلسفی به عنوان نوعی تفکر عمیق در امور زندگی، دیدگاه­‌گیری اجتماعی به عنوان درک نقطه نظرات دیگران و همچنین خودبازداری که شامل کنترل شخصی در خصوص هیجانات بر خردورزی تأثیرگذار هستند. هدف از پژوهش حاضر تببین خرد بر اساس ذهنیت فلسفی، دیدگاه­‌گیری ­اجتماعی و خودبازداری در دانشجویان بود.
روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. بدین منظور 384 نفر از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 97-96 به روش خوشه­‌ای چند مرحله­‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه­‌های خرد Ardelt     (2003)، ذهنیت فلسفی سلطانی (1375)، دیدگاه­‌گیری اجتماعی محققی و همکاران (1395) و خودبازداریWeinberger  و Schwartz (1990) بود. داده­‌ها با استفاده از آزمون­‌های همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه به شیوه هم‌زمان به وسیله از نرم­‌افزار SPSS-22 تحلیل شدند. 
یافته­‌ها: نتایج پژوهش نشان داد ذهنیت فلسفی، دیدگاه­‌گیری اجتماعی و خودبازداری به طور مثبت و معنادار به ترتیب با ضریب بتای 35/0، 21/0 و 13/0 قادر به پیش­‌بینی خرد می‌باشند.
نتیجه‌­گیری: بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد می­شود در محیط­‌های آموزشی با تأکید بر اهمیت و آموزش ذهنیت فلسفی، دیدگاه­‌گیری اجتماعی و خودبازداری بتوان افراد خردمند را وارد بازار کار و جامعه کرد.
متن کامل [PDF 861 kb]   (268 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1397/10/6 | پذیرش: 1398/10/26 | انتشار: 1399/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb