 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Cheraghzadeh M,  KordNoghabi R. Explaining of wisdom based on philosophical mind, social perspective-taking and self-restraint in student.  Advances in Cognitive Sciences 2020; 22 (2) :1-11
URL: 
http://icssjournal.ir/article-1-825-fa.html   
                    
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران 
 2- دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران 
                    
                    
                    چکیده:       (4096 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه: خرد به عنوان بالاترین مرحله تحول شناختی و عالیترین سطح تحول شخصیت فرد شناخته شده است. عوامل مختلفی از جمله، ذهنیت فلسفی به عنوان نوعی تفکر عمیق در امور زندگی، دیدگاهگیری اجتماعی به عنوان درک نقطه نظرات دیگران و همچنین خودبازداری که شامل کنترل شخصی در خصوص هیجانات بر خردورزی تأثیرگذار هستند. هدف از پژوهش حاضر تببین خرد بر اساس ذهنیت فلسفی، دیدگاهگیری اجتماعی و خودبازداری در دانشجویان بود. 
روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. بدین منظور 384 نفر از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 97-96 به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای خرد Ardelt     (2003)، ذهنیت فلسفی سلطانی (1375)، دیدگاهگیری اجتماعی محققی و همکاران (1395) و خودبازداریWeinberger  و Schwartz (1990) بود. دادهها با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان به وسیله از نرمافزار SPSS-22 تحلیل شدند.  
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد ذهنیت فلسفی، دیدگاهگیری اجتماعی و خودبازداری به طور مثبت و معنادار به ترتیب با ضریب بتای 35/0، 21/0 و 13/0 قادر به پیشبینی خرد میباشند. 
نتیجهگیری: بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود در محیطهای آموزشی با تأکید بر اهمیت و آموزش ذهنیت فلسفی، دیدگاهگیری اجتماعی و خودبازداری بتوان افراد خردمند را وارد بازار کار و جامعه کرد.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي اصیل |
                    موضوع مقاله: 
                    
روان شناسی شناختی  دریافت: 1397/10/6 | پذیرش: 1398/10/26 | انتشار: 1399/4/10