Saheban F, Amiri S, Kajbaf M B, Abedi A. The Efficacy of Short-Term Executive Functions Training on the Reduction of Symptoms of Attention Deficit and Hyperactivity of Elementary Boy Students in Esfahan Metropolitan Area. Advances in Cognitive Sciences 2010; 12 (1) :52-58
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-81-fa.html
صاحبان فاطمه، امیری شعله، کجباف محمد باقر، عابدی احمد. بررسی اثر کوتاهمدت آموزش کارکردهای اجرایی، بر کاهش نشانههای کمبود توجه و بیشفعالی در دانشآموزان پسر دورۀ ابتدایی شهر اصفهان. تازه های علوم شناختی. 1389; 12 (1) :52-58
URL: http://icssjournal.ir/article-1-81-fa.html
1- روانشناسی عمومی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
3- دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (2991 مشاهده)
هدف: بررسی اثر کوتاه مدت آموزش کارکردهای اجرایی بر کاهش نشانه های کمبود توجه و بیشفعالی است.
روش: جامعۀ آماری پژوهش، دانش آموزان دورۀ ابتدایی شهر اصفهان بودند که در سال تحصیلی ۸۸- ۸۷ تحصیل میکردند. برای انجام پژوهش، ۴۰ دانش آموز با اختلال کمبود توجه- بیشفعالی (۱۰ نفر گروه کمبود توجه، ۱۰ نفر گروه بیشفعال، ۱۰ نفر گروه شاهد کمبود توجه و۱۰ نفر گروه شاهد بیشفعال را به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و بررسی شدند. روش تحقیق، آزمایشی بود از پرسشنامۀ نشانههای اختلال کمبود توجه- بیشفعالی )براساس (DSM-IV استفاده شد. آموزش براساس تکنیک بازداری از طریق بازی انجام شد.
یافتهها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) نشان داد، آموزش کارکردهای اجرایی در کاهش نشانههای کمبود توجه و بیشفعالی مؤثر واقع شده است.
نتیجهگیری: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش کارکردهای اجرایی بر کاهش نشانههای کمبود توجه- بیشفعالیتأثیر دارد و میتواند در کنار سایر درمان های مربوط به این اختلال مورد توجه قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1388/9/1 | پذیرش: 1388/11/1 | انتشار: 1389/1/1