دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1389 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 52-58 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saheban F, Amiri S, Kajbaf M B, Abedi A. The Efficacy of Short-Term Executive Functions Training on the Reduction of Symptoms of Attention Deficit and Hyperactivity of Elementary Boy Students in Esfahan Metropolitan Area. Advances in Cognitive Sciences. 2010; 12 (1) :52-58
URL: http://icssjournal.ir/article-1-81-fa.html
صاحبان فاطمه، امیری شعله، کجباف محمد باقر، عابدی احمد. بررسی اثر کوتاه‌مدت آموزش کارکردهای‌ اجرایی، بر کاهش نشانه‌های کمبود توجه و بیش‌فعالی در دانش‌آموزان پسر دورۀ ابتدایی شهر اصفهان. تازه های علوم شناختی. 1389; 12 (1) :52-58

URL: http://icssjournal.ir/article-1-81-fa.html


1- روان‌شناسی عمومی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
3- دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (1596 مشاهده)
هدف: بررسی اثر کوتا­ه­ مدت آموزش کارکرد‌های اجرایی بر کاهش نشانه­ های کمبود توجه و بیش‌فعالی است.
روش: جامعۀ آماری پژوهش
، دانش­ آموزان دورۀ ابتدایی شهر اصفهان بودند که در سال تحصیلی ۸۸- ۸۷ تحصیل می­کردند. برای انجام پژوهش، ۴۰ دانش ­آموز با اختلال کمبود توجه- بیش‌فعالی (۱۰ نفر گروه کمبود توجه، ۱۰ نفر گروه بیش‌فعال، ۱۰ نفر گروه شاهد کمبود توجه و۱۰ نفر گروه شاهد بیش‌فعال را  به روش نمونه­ گیری تصادفی ساده انتخاب و بررسی شدند. روش تحقیق، آزمایشی بود از پرسشنامۀ نشانه‌های اختلال کمبود توجه- بیش‌فعالی )براساس (DSM-IV استفاده شد. آموزش براساس تکنیک بازداری از طریق بازی انجام شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) نشان داد، آموزش کارکردهای اجرایی در کاهش نشانه‌های کمبود توجه و بیش‌فعالی مؤثر واقع شده است.
نتیجه‌گیری:
نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش کارکرد‌های اجرایی بر کاهش نشانه‌های کمبود توجه- بیش‌فعالیتأثیر دارد و می­تواند در کنار سایر درمان ­های مربوط به این اختلال مورد توجه قرار گیرد.
متن کامل [PDF 269 kb]   (717 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1388/9/1 | پذیرش: 1388/11/1 | انتشار: 1389/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb