Ashori M, Jalil-Abkenar S S. The effectiveness of cognitive rehabilitation program based on memory on the behavioral problems and working memory in children with hearing impairment. Advances in Cognitive Sciences 2020; 22 (1) :13-24
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-786-fa.html
عاشوری محمد، جلیل آبکنار سیده سمیه. اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه بر مشکلات رفتاری و حافظه فعال دانشآموزان با آسیب شنوایی. تازه های علوم شناختی. 1399; 22 (1) :13-24
URL: http://icssjournal.ir/article-1-786-fa.html
1- استادیار گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (2637 مشاهده)
مقدمه: آسیب شنوایی تمام جنبههای زندگی فرد را تحت تأثیر قرار میدهد، در حالی که استفاده از برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه با نتایج مؤثری همراه است. هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه بر مشکلات رفتاری و حافظه فعال دانشآموزان با آسیب شنوایی بود.
روش کار: این پژوهش، یک مطالعه شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون و گروه کنترل بود. در این پژوهش 26 دختر با آسیب شنوایی که به روش نمونهگیری در دسترس از مدارس شهر اصفهان انتخاب شده بودند، شرکت داشتند. آزمودنیها به دو گروه 13 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه را در 10 جلسه دریافت کردند، در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارائه نگردید. ابزارهای پژوهش، آزمون مشکلات رفتاری (2001) و مجموعه آزمون حافظه فعال برای کودکان (1396) بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه بر مشکلات رفتاری و حافظه فعال آزمودنیها تاثیر معناداری داشت (0001/0P<).
نتیجهگیری: بر اساس یافتهها، برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه، مشکلات رفتاری و حافظه فعال دانشآموزان با آسیب شنوایی را بهبود بخشید. بنابراین، میتوان از این برنامه به منظور بهبود مشکلات رفتاری و حافظه فعال چنین دانشآموزانی بهره برد و برنامهریزی برای استفاده از برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه برای آنها اهمیت ویژهای دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1397/8/18 | پذیرش: 1398/3/22 | انتشار: 1399/3/21