دوره 22، شماره 1 - ( بهار 1399 )                   جلد 22 شماره 1 صفحات 13-24 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashori M, Jalil-Abkenar S S. The effectiveness of cognitive rehabilitation program based on memory on the behavioral problems and working memory in children with hearing impairment. Advances in Cognitive Sciences. 2020; 22 (1) :13-24
URL: http://icssjournal.ir/article-1-786-fa.html
عاشوری محمد، جلیل آبکنار سیده سمیه. اثربخشی برنامه توان‌بخشی شناختی مبتنی بر حافظه بر مشکلات رفتاری و حافظه فعال دانش‌آموزان با آسیب شنوایی. تازه های علوم شناختی. 1399; 22 (1) :13-24

URL: http://icssjournal.ir/article-1-786-fa.html


1- استادیار گروه روان‌شناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- دکتری روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (1065 مشاهده)
مقدمه: آسیب شنوایی تمام جنبه‌های زندگی فرد را تحت ­تأثیر قرار می‌دهد، در حالی که استفاده از برنامه توان­‌بخشی شناختی مبتنی بر حافظه با نتایج مؤثری همراه است. هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی برنامه توان­‌بخشی شناختی مبتنی بر حافظه بر مشکلات رفتاری و حافظه فعال دانش‌آموزان با آسیب شنوایی بود.
روش کار: این پژوهش، یک مطالعه شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون_پس‌آزمون و گروه کنترل بود. در این پژوهش 26 دختر با آسیب شنوایی که به روش نمونه‌گیری در دسترس از مدارس شهر اصفهان انتخاب شده بودند، شرکت داشتند. آزمودنی‌ها به دو گروه 13 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، برنامه توان­بخشی شناختی مبتنی بر حافظه را در 10 جلسه دریافت کردند، در حالی ‌که به گروه کنترل این آموزش ارائه نگردید. ابزارهای پژوهش، آزمون مشکلات رفتاری (2001) و مجموعه آزمون حافظه فعال برای کودکان (1396) بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که برنامه توان­‌بخشی شناختی مبتنی بر حافظه بر مشکلات رفتاری و حافظه فعال آزمودنی‌ها تاثیر معناداری داشت (0001/0P<).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها، برنامه توان­‌بخشی شناختی مبتنی بر حافظه، مشکلات رفتاری و حافظه فعال دانش‌آموزان با آسیب شنوایی را بهبود بخشید. بنابراین، می‌توان از این برنامه به ‌منظور بهبود مشکلات رفتاری و حافظه فعال چنین دانش‌آموزانی بهره برد و برنامه‌ریزی برای استفاده از برنامه توان­بخشی شناختی مبتنی بر حافظه برای آنها اهمیت ویژه‌ای دارد.
 
متن کامل [PDF 1419 kb]   (250 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1397/8/18 | پذیرش: 1398/3/22 | انتشار: 1399/3/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb