soltani kouhbanani S, Zarenezhad S, Soltani Kouhbanani M H, Khosrorad R. The effectiveness of cognitive skills recovery program on avoiding scribbling in elementary students. Advances in Cognitive Sciences 2020; 22 (1) :116-127
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-780-fa.html
سلطانی کوهبنانی سکینه، زارع نژاد سمیه، سلطانی کوهبنانی محمد حسین، خسروراد راضیه. اثربخشی برنامه بازسازی مهارتهای ادراکی بر بهبود بدخط نویسی در دانشآموزان ابتدائی. تازه های علوم شناختی. 1399; 22 (1) :116-127
URL: http://icssjournal.ir/article-1-780-fa.html
1- استادیار گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
3- دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
4- استادیار گروه آموزش بهداشت، مرکز مطالعات و توسعه علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
چکیده: (2734 مشاهده)
مقدمه: مشکلات بدخط نویسی یکی از مهمترین مشکلات حوزه اختلالهای یادگیری محسوب میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه بازسازی مهارتهای ادراکی بر بهبود بدخط نویسی دانشآموزان ابتدائی بود.
روش کار: طرح پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی، با طرح پیش آزمون_پس آزمون، پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان مقطع ابتدائی شهر مشهد در سال تحصیلی 97-96 بود. روش نمونهگیری به صورت هدفمند بود، به این صورت که ابتدا دانشآموزان ابتدائی در پایه سوم ابتدایی شهر مشهد به وسیله سیاهه محقق ساخته مشکلات دستخط (کشاورزی، 1394) از نظر مشکلات دستخط بررسی شدند. پس از شناسایی دانشآموزان با مشکلات بدخط نویسی 20 نفر با داشتن معیارهای ورود به این مطالعه انتخاب و سپس به روش گمارش تصادفی در دو گروه کنترل (10 نفر) و آزمایش (10 نفر) قرار گرفتند. ابتدا آزمودنیهای گروه آزمایش در 16 جلسه (45 دقیقهای) تحت برنامه آموزش بازسازی مهارتهای ادراکی قرار گرفتند، در پایان هر دو گروه مجددأ مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافتهها:نتایج به دست آمده نشان داد برنامه بازسازی مهارتهای ادراکی بر کاهش مشکلات خط دانشآموزان ابتدائی تأثیر دارد (025/0P<).
نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش حاضر، علاوه بر ابعاد جسمی و آموزشی مؤثر بر کاهش مشکلات خط، باید به عوامل دیگری از جمله ویژگیهای شخصیتی دانشآموز نیز توجه نمود. طبق مشاهداتی که در هنگام آموزش و ارزیابی انجام شد، بُعد ادراکی فرد در آموزش نقش بسزایی دارد، بنابراین میتوان برنامه بازسازی مهارتهای ادراکی را برای بهبود بدخط نویسی در دانشآموزان ابتدائی به کار برد.
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/8/14 | پذیرش: 1397/12/13 | انتشار: 1399/3/21