دوره 22، شماره 1 - ( بهار 1399 )                   جلد 22 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

soltani kouhbanani S, zarenegad S, khosroorad R, soltani kiuhbanani M H. The Effectiveness of Cognitive Skills Recovery Program on Improving Bad Scheduling in Elementary Students. Advances in Cognitive Sciences. 2020; 22 (1)
URL: http://icssjournal.ir/article-1-780-fa.html
سلطانی کوهبنانی سکینه، زارع نژاد سمیه، خسروراد راضیه، سلطانی کوهبنانی محمد حسین. اثربخشی برنامه بازسازی مهارت‌های ادراکی بر بهبود بدخط نویسی در دانش آموزان ابتدائی. تازه های علوم شناختی. 1399; 22 (1)

URL: http://icssjournal.ir/article-1-780-fa.html


1- دانشکده علوم تربیتی
چکیده:   (563 مشاهده)
مقدمه: مشکلات بدخط نویسی یکی از مهم ترین مشکلات حوزه اختلال های یادگیری محسوب می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه بازسازی مهارت های ادراکی بر بهبود بدخط نویسی دانش­آموزان ابتدائی بود. روش: طرح پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی، پیش آزمون- پس آزمون، پیگیری با گروه گواه  بود. جامعه پژوهش حاضر را دانش آموزان ابتدائی استان خراسان رضوی در سال تحصیلی 97- 96 تشکیل دادند.روش  نمونه گیری  به صورت هدفمندبود، به این صورت که ابتدا دانش­آموزان ابتدائی در پایه سوم در مدرسه کمیل شهرمشهد به وسیله سیاهه محقق ساخته از نظر مشکلات دستخط بررسی شدند. پس ازشناسایی دانش آموزان با مشکلات بدخط نویسی 20 نفر انتخاب و باگمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابتدا آزمودنی های گروه آزمایش در 16جلسه(45 دقیقه ای) تحت  برنامه آموزش بازسازی مهارت های ادراکی قرارگرفتند در پایان هر دو گروه مجددامورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته­ها: نتایج به دست آمده نشان داد برنامه بازسازی مهارت های ادراکی بر کاهش مشکلات خط دانش­آموزان ابتدائی تأثیر دارد (025/0p<). نتیجه­گیری: بر اساس یافته­های پژوهش حاضر،علاوه بر ابعاد جسمی و آموزشی مؤثر بر کاهش مشکلات خط، باید به عوامل دیگری از جمله ویژگی های شخصیتی دانش­آموز نیز توجه نمود و طبق مشاهداتی که در هنگام آموزش و ارزیابی انجام شد، بُعدادراکی فرد در آموزش نقش بسزایی دارد، بنابراین می­­­­­­توان برنامه بازسازی مهارت­های ادراکی را  برای  بهبود بدخط نویسی در دانش آموزان ابتدائی به کار برد.
 
متن کامل [DOCX 94 kb]   (46 دریافت)    
موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/8/14 | پذیرش: 1397/12/13 | انتشار: 1399/3/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb