Karbalaei Hossini Ghiyasvand A. Study of urban landscape features from children perspective according to the child-friendly city approach. Advances in Cognitive Sciences 2018; 20 (2) :53-68
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-733-fa.html
دانشجوی دکتری تخصصی معماری، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی،قزوین،ایران
چکیده: (3355 مشاهده)
مقدمه: با توسعه ی روزافزون شهرهای کوچک و بزرگ و فقدان فضاهای شهری مطلوب، سازگار کردن این فضاها با نیاز کاربران، مورد توجّه کارشناسان قرارگرفته است. فضاهای شهری در پاسخگویی به نیازهای اجتماعی و فردی کودکان و نوجوانان شهر، نقش منحصر به فردی دارند. این الزام سبب شده تا شهرهای دوستدار کودک مورد توجّه برنامه ریزان شهری قرار گیرد. پروژههای دوستدار کودک بهطور عمده در راستای شکل دادن و یا تغییر محیط پیرامون کودکان، به دنبال ایجاد فرصتی برای آنها هستند.هدف پژوهش حاضر، ارزیابی مؤلفههای منظر شهری و اهمیت هریک از آنها از دیدگاه کودکان است. روش: روش تحقیق این مقاله ی کاربردی، توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانهای، اسنادی و بررسیهای میدانی است. برای جمع آوری آرای کودکان، از روشهای مشارکتی مانند نقّاشی، انشانویسی و مصاحبه استفاده شد. جامعه ی مورد مطالعه ی این تحقیق، منطقه ی دو شهرداری قزوین بود که در آن 130 کودک از چهار مدرسه ی ابتدایی دخترانه و پسرانه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی نظامدار بهعنوان جامعه ی نمونه انتخاب شدند. اطلاعات بهدستآمده از این کودکان به کمک نرمافزار MAZQDA تجزیهوتحلیل و کدگذاری شد. یافته ها: یافته های این تحقیق مشخص کرد که مؤلفه های "فرم و ریختشناسی" ، "ادراک عمومی و بصری" و "هویت مکان" بیشترین اهمیّت را برای طراحی منظر شهری از نظر کودکان دارند. نتیجهگیری: توجه به شاخصهای «شهر دوست دار کودک» در ارتباط با محیطهای دوست دار کودک که با اهداف مشارکت کودکان و توجه به نیازهای آنها همگام است میتواند علاوه بر فراهم آوردن محیطی منطبق بر خواستههای کودکان، با تخصیص نقش اجتماعی برای کودکان، باعث افزایش آگاهیهای اجتماعی و توسعه مشارکت واقعی و خلاق در جامعه گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/5/4 | پذیرش: 1396/8/16 | انتشار: 1397/6/20