Talkhabi M. Research in Education: Science or Philosophy? Implications of Cognitive Science Methodology for Education. Advances in Cognitive Sciences 2010; 11 (4) :75-85
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-73-fa.html
فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده: (3141 مشاهده)
هدف: علوم شناختی با ایجاد زمینه برای همراهی علم و فلسفه، نظریه های مفهومی و تجربی قابل دفاعی از ذهن به دست داده است. در این مقاله، تحولات روش شناختی علوم شناختی و مدهای آن در روش شناسی پژوهشهای تربیتی بررسی می شود .
روش: برای بررسی موضوع از روش استنتاجی استفاده شده است.
یافته ها: نتایج نشان میدهد که با وجود تنوع روش شناسی ها در مطالعه ذهن (از قبیل تحلیل مفهومی، رویکرد محاسباتی، ماتریالیسم روش- شناختی و شبیه سازی)، تمایز دقیقی بین علم و فلسفه وجود ندارد. بنابراین، دست کم در دو بعد میتوان پیوند این دو حوزه را تصریح کرد: یکی مفروضات فلسفی حاکم بر روش های علمی و دیگری تجربی بودن فلسفه .
نتیجه گیری: بدین تربیت نوآوری علوم شناختی در پژوهشهای تربیتی از جهت روششناسی این خواهد بود که مرز پژوهش فلسفی و علمی را در تربیت فروریخته و پژوهش فلسفی تربیت را در امتداد پژوهش در علم تربیت قرار میدهد.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1388/6/1 | پذیرش: 1388/8/1 | انتشار: 1388/10/1