Rezaei A, Aghazadeh E, Mohammadzadeh A. Relationship between Epistemological and Motivational Beliefs in Students with Cognitive Engagement. Advances in Cognitive Sciences 2010; 11 (4) :63-74
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-72-fa.html
1- عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور مرکز تبریز، تبریز، ایران.
2- عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
3- عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی، تبریز، ایران.
چکیده: (3232 مشاهده)
هدف: این پژوهش، بررسی ارتباط بین باورهای معرفتشناختی (باور به ساده بودن دانش، قطعیت دانش، منبع دانش، توانایی ذاتی یادگیری، یادگیری سریع)، باورهای انگیزشی (باور به کارآمدی شخصی، جهت گیری هدفی تسلطی، عملکردی، بیرونی) و تعیین سهم هر یک از آنها در پیشبینی درگیری شناختی دانشجویان بود .
روش: بدین منظور ۳۱۶ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز ( ۲۰۱ دختر و ۱۱۵ پسر ) با روش نمونه گیری تک مرحله ای، به طور تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه های معرفت- شناختی، اهداف پیشرفت و راهبردهای انگیزشی در یادگیری در آنها اجرا شد. داده ها با روشهای آماری تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون همبستگی پیرسون تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان دادند که درگیری شناختی با متغیرهای خودکارآمدی، جهت گیری هدفی تسلطی، عملکردی و قطعیت دانش همبستگی مثبت معنادار؛ ولی با جهت گیری هدفی بیرونی، یادگیری سریع و توانایی ذاتی یادگیری همبستگی منفی معنادار دارد.
نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن بود که بهترین عامل پیش بینی کننده درگیری شناختی دانشجویان، متغیر انگیزشی خودکارآمدی است و متغیرهای جهتگیری هدفی تسلطی، قطعیت دانش، جنسیت (مؤنث بودن) و توانایی ذاتی یادگیری در رده های بعدی قرار دارند . البته توانایی ذاتی یادگیری با درگیری شناختی همبستگی منفی داشت و نقشاش بازدارنده بود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1388/6/1 | پذیرش: 1388/8/1 | انتشار: 1388/10/1