1- استادیار گروه روانشناسی دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
2- استادیار گروه روان شناسی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین، قزوین، ایران.
چکیده: (7805 مشاهده)
هدف: سرعت عمل خبرگان در حل مسأله، در برخی شرایط می تواند آنها را به شکلی انعطاف ناپذیر بر راه حل اولیه تثبیت کند و بر عملکرد آنها در حل مسایل بعدی تأثیر منفی بگذارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی مقایسه ای تأثیر ایجاد آمایه ذهنی بر عملکرد حل مسأله دانشجویان خبره و مبتدی است.
روش: در این پژوهش، با استفاده از طرح عاملی۲x۳ (دو سطح خبرگی x ۳نوع آمایه)، عملکرد ۴۸ دانشجوی خبره و مبتدی دانشگاه زنجان ، در زمینه حل مسایل آب و ظرف لاچینز مطالعه شد.
یافته ها: بر اساس تحلیل واریانس عاملی داده ها ، نتایج این پژوهش نشان داد که اولاً، آزمودنیهای خبره بیش از آزمودنیهای مبتدی دچار آمایه ذهنی شده، بر راه حل اولیه مسایل تثبیت شدند . دوم، عملکرد آزمودنی های خبره در مسایل غیرآمایه ای بهتر از عملکرد آزمودنیهای مبتدی بود. و سوم این که، عملکرد آزمودنی هایی که دچار آمایه ذهنی شده بودند، در مقایسه با آزمودنیهایی که دچار این آمایه نشده بودند، ضعیفتر بود.
نتیجه گیری: در برخی شرایط، مثلا هنگامی که فرد مسأله گشا می بایست راه حلی غیرمعمول بیابد، خبرگی در حل مسأله میتواند آسیب پذیری وی را در مقابل آمایه ذهنی افزایش دهد و باعث بدتر شدن عملکرد او (در مقایسه با افراد مبتدی) شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1388/6/1 | پذیرش: 1388/8/1 | انتشار: 1388/10/1