Mousavi P, Khosravi Z, Dehshiri G. The Latent Structure of Empathy Based on Empathy
Quotation in an Iranian Population. Advances in Cognitive Sciences 2017; 19 (1) :75-90
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-556-fa.html
موسوی پانته آ، خسروی زهره، دهشیری غلامرضا. ساختار عاملی مدل همدلی براساس پرسش نامه ی بهره ی همدلی در یک نمونه ی بزرگ سال ایرانی. تازه های علوم شناختی. 1396; 19 (1) :75-90
URL: http://icssjournal.ir/article-1-556-fa.html
1- کارشناسی ارشد، روانشناسی دانشگاه الزّهرا س ، تهران
2- استاد، روانشناسی بالینی، دانشگاه الزّهرا ی س . تهران
3- استادیار، روانشناسی، دانشگاه الزّهرا س تهران
چکیده: (3968 مشاهده)
مقدمه: همدلی سازه ای است چندوجهی و یکی از مفاهیم حیاتی در زندگی اجتماعی، که به انسان ها اجــازه می دهد تا برای رفتار دیگران معنا پیدا کنند و بتوانند به عواطف آنها پاســخ مناســب دهند.
روش: بــا توجه به اینکه همدلی یکی از مولفه های وابســته به فرهنگ اســت، هدف این پژوهش، بررسی ســاختار عاملی مدل همدلی در بزرگ سالان بهنجار ایرانی و بررسی ابعاد همدلی در زنان و مردان است. نمونه ی حاضر را ۳۰۴ فرد بزرگ سال ساکن تهران تشکیل می دادند که سابقه ی اختلال روانی حاد نداشتند و آزمون های بهره ی همدلی (EQ) ، ذهن خوانی یا چشم (RMET) و بازشناسی هیجانی چهره (TRF) را تکمیل کرده بودند.
یافته ها: نتایج نشــان داد که مدل چهار عاملی همدلی با ابعاد همدلی شــناختی، همدلی عاطفی، مهارت های اجتماعی و تکالیف شناختی بهترین برازش را دارد (TLI =۰/۹۰ ،CFI =۰/۹۱). نمرات زنان در ابعاد همدلی عاطفی (t=۲/۷۶) و تکالیف شناختی بازشناسی هیجانات (t=۲/۹۵) نیز بیشتر از نمرات مردان بود. یافته های اکتشافی نیز نشان دادند که سن با ذهن خوانی رابطه معکوس (p<۰/۰۱) دارد.
نتیجه گیری: مدل چهار عاملی همدلی پیشنهاد شده در پژوهش های خارجی ، در جمعیت ایرانی نیز تایید و تکالیف شناختی به عنوان عامل چهارم و مستقل از همدلی شناختی، اما مرتبط با آن، شناخته شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/6/10 | پذیرش: 1395/10/4 | انتشار: 1396/1/20