دوره 18، شماره 2 - ( تابستان 1395 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 85-77 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimi A, Abedi A, Faramarzi S, Yarmohamadian A. The Effectiveness of Spectrum Project Activities on Multiple Intelligence in Preschool Children with Neuropsychological/Developemental Learning Disabilities. Advances in Cognitive Sciences. 2016; 18 (2) :77-85
URL: http://icssjournal.ir/article-1-497-fa.html
ابراهیمی علی اکبر، عابدی احمد، فرامرزی سالار، یارمحمدیان احمد. اثر فعالیت های پروژه ی طیف بر هوش های چندگانه ی کودکان پیش دبستانی دارای اختلال یادگیری عصب روان شناختی تحولی . تازه های علوم شناختی. 1395; 18 (2) :85-77

URL: http://icssjournal.ir/article-1-497-fa.html


1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (2457 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعه­ ی اثر فعالیت ­های پروژه­ی طیف بر ارتقای هوش ­های چندگانه­­ی کودکان پیش ­دبستانی مبتلا به اختلال یادگیری عصب روان­شناختی تحولی انجام شد.
روش: طرح تحقیق از نوع آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل و مراحل پیش­آزمون و پس ­آزمون بود. برای اجرای پژوهش،۵۶ کودک دارای اختلال یادگیری عصب- روان­شناختی از جامعه ی کودکان پیش ­دبستانی شهر اصفهان به شیوه ­­ی نمونه­ گیری تصادفی چندمرحله ­ای و براساس نمره ­ی برش ۵۷ در مقیاس کارکردهای اجرایی برای کودکان پیش ­دبستانی انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه­ آزمایش و کنترل جای داده شدند. فعالیت­ های پروژه­ی طیف که شامل هفت نوع فعالیت بود، برای گروه آزمایش طی ۱۲ هفته اجرا شد. ابزارهای پژوهش چک ­لیست هوش ­های چندگانه­ ی گاردنر و نسخه ­ی والدین مقیاس کارکردهای اجرایی کودکان پیش ­دبستانی بود.
یافته ­ها: داده­ ها با روش­ های آماری توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که فعالیت ­های پروژه­ی طیف بر ارتقای هوش­ های چندگانه ­ی کودکان دارای اختلال یادگیری عصب روان­شناختی اثربخش بوده است.
نتیجه گیری:
 توصیه می­شود تا برای ارتقای هوش چندگانه، فعالیت­ های پروژه­ی طیف به والدین و مربیان کودکان پیش ­دبستانی، به ویژه کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری، آموزش داده شود.
متن کامل [PDF 663 kb]   (1048 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/9/6 | پذیرش: 1395/12/6 | انتشار: 1396/4/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb