 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Ebrahimi A,  Abedi A,  Faramarzi S,  Yarmohamadian A. The Effectiveness of Spectrum Project Activities on Multiple Intelligence in Preschool Children with Neuropsychological/Developemental Learning Disabilities.  Advances in Cognitive Sciences 2016; 18 (2) :77-85
URL: 
http://icssjournal.ir/article-1-497-fa.html   
                    
                    ابراهیمی علی اکبر،  عابدی احمد،  فرامرزی سالار،  یارمحمدیان احمد. اثر فعالیت های پروژه ی طیف بر هوش های چندگانه ی کودکان پیش دبستانی دارای اختلال یادگیری عصب روان شناختی تحولی .  تازه های علوم شناختی. 1395; 18 (2) :77-85
URL: http://icssjournal.ir/article-1-497-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. 
 2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (3685 مشاهده)
                    
                    
                    هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعه ی اثر فعالیت های پروژهی طیف بر ارتقای هوش های چندگانهی کودکان پیش دبستانی مبتلا به اختلال یادگیری عصب روانشناختی تحولی انجام شد.
روش: طرح تحقیق از نوع آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل و مراحل پیشآزمون و پس آزمون بود. برای اجرای پژوهش،۵۶ کودک دارای اختلال یادگیری عصب- روانشناختی از جامعه ی کودکان پیش دبستانی شهر اصفهان به شیوه ی نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای و براساس نمره ی برش ۵۷ در مقیاس کارکردهای اجرایی برای کودکان پیش دبستانی انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شدند. فعالیت های پروژهی طیف که شامل هفت نوع فعالیت بود، برای گروه آزمایش طی ۱۲ هفته اجرا شد. ابزارهای پژوهش چک لیست هوش های چندگانه ی گاردنر و نسخه ی والدین مقیاس کارکردهای اجرایی کودکان پیش دبستانی بود.
یافته ها: داده ها با روش های آماری توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که فعالیت های پروژهی طیف بر ارتقای هوش های چندگانه ی کودکان دارای اختلال یادگیری عصب روانشناختی اثربخش بوده است.
نتیجه گیری: توصیه میشود تا برای ارتقای هوش چندگانه، فعالیت های پروژهی طیف به والدین و مربیان کودکان پیش دبستانی، به ویژه کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری، آموزش داده شود.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي اصیل |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1395/9/6 | پذیرش: 1395/12/6 | انتشار: 1396/4/6