دوره 18، شماره 2 - ( تابستان 1395 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 40-26 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bathaeian S M, Setayeshi S. Development of a Cognitive Model for the Evaluation of Factors Contributing to Audience Trust in the News Media Using the Brain Emotion Learning Machine . Advances in Cognitive Sciences. 2016; 18 (2) :26-40
URL: http://icssjournal.ir/article-1-476-fa.html
بطحائیان سید محمد، ستایشی سعید. توسعه ی یک مدل شناختی در ارزیابی عوامل اعتماد مخاطب به رسانه ی خبری با استفاده از ماشین یادگیر عاطفی مغز. تازه های علوم شناختی. 1395; 18 (2) :40-26

URL: http://icssjournal.ir/article-1-476-fa.html


1- دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران.
2- دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران.
چکیده:   (2727 مشاهده)
هدف: در این مطالعه تلاش شد تا با استفاده از یک مدل شناختی مبتنی بر هیجان، با عنوان ماشین یادگیر عاطفی مغز و همچنین عوامل کسب اعتماد مخاطب به خبر، ماشینی طراحی شود که خروجی آن سطحی از اعتماد به خبر را پیش ­بینی کند.
روش: در این پژوهش، عوامل اعتمادساز خبر، از طریق پاسخ ۱۱۰ نفر از خبرگان خبر رسانه ­ی ملی به پرسش­نامه، ارزش ­گذاری شد. بر این اساس، با استفاده از ماشین یادگیر عاطفی مغز (BEL)، یک مدل شناختی طراحی و اجرا شد. برای تعیین اختلاف نتایج آزمایش ماشین با نتایج خبرگان، دو آزمون "من­ویتنی" و "کلوموگروف-اسمیرنوف" و برای مدل­سازی مسأله، نرم­افزار متلب به کار رفت
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که ضریب همبستگی شش مؤلفه­ ی " بی­طرفی و بی­غرضی"، " سانسور"، "صحت"، "جامعیت"، " موثق بودن منبع" و "جذابیت در ارائه ­ی خبر" با اعتماد مخاطب به خبر بسیار قوی است. نتایج داده ­های آموزشی ماشین نیز حاکی از آن بود که این ماشین با خطای کمتر از ۰/۰۰۲ آموزش داده شده و خروجی داده ­های تست نیز نشان داد که خروجی مدل شناختی طراحی ­شده تفاوتی با پرسش­نامه­ ی خبرگان ندارد و ماشین بادقت مناسب طراحی شده است.
نتیجه­ گیری: با توجه به اهمیت سنجش اعتماد مخاطب به اخبار، با استفاده از فن­آوری اطلاعات و یک مدل شناختی می­توان ابزاری ساخت تا قادر باشد قبل از پخش خبر، موضوع را از لحاظ سطح اعتماد مخاطبان ارزیابی و اعتماد آن ها را به خبر پیش­بینی کند.

 
متن کامل [PDF 1186 kb]   (1352 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/9/5 | پذیرش: 1395/12/5 | انتشار: 1396/4/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb