 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Bathaeian S M,  Setayeshi S. Development of a Cognitive Model for the Evaluation of Factors Contributing to Audience Trust in the News Media Using the Brain Emotion Learning Machine .  Advances in Cognitive Sciences 2016; 18 (2) :26-40
URL: 
http://icssjournal.ir/article-1-476-fa.html   
                    
                    بطحائیان سید محمد،  ستایشی سعید. توسعه ی یک مدل شناختی در ارزیابی عوامل اعتماد مخاطب به رسانه ی خبری با استفاده از ماشین یادگیر عاطفی مغز.  تازه های علوم شناختی. 1395; 18 (2) :26-40
URL: http://icssjournal.ir/article-1-476-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران. 
 2- دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (3799 مشاهده)
                    
                    
                    هدف: در این مطالعه تلاش شد تا با استفاده از یک مدل شناختی مبتنی بر هیجان، با عنوان ماشین یادگیر عاطفی مغز و همچنین عوامل کسب اعتماد مخاطب به خبر، ماشینی طراحی شود که خروجی آن سطحی از اعتماد به خبر را پیش بینی کند.
روش: در این پژوهش، عوامل اعتمادساز خبر، از طریق پاسخ ۱۱۰ نفر از خبرگان خبر رسانه ی ملی به پرسشنامه، ارزش گذاری شد. بر این اساس، با استفاده از ماشین یادگیر عاطفی مغز (BEL)، یک مدل شناختی طراحی و اجرا شد. برای تعیین اختلاف نتایج آزمایش ماشین با نتایج خبرگان، دو آزمون "منویتنی" و "کلوموگروف-اسمیرنوف" و برای مدلسازی مسأله، نرمافزار متلب به کار رفت
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که ضریب همبستگی شش مؤلفه ی " بیطرفی و بیغرضی"، " سانسور"، "صحت"، "جامعیت"، " موثق بودن منبع" و "جذابیت در ارائه ی خبر" با اعتماد مخاطب به خبر بسیار قوی است. نتایج داده های آموزشی ماشین نیز حاکی از آن بود که این ماشین با خطای کمتر از ۰/۰۰۲ آموزش داده شده و خروجی داده های تست نیز نشان داد که خروجی مدل شناختی طراحی شده تفاوتی با پرسشنامه ی خبرگان ندارد و ماشین بادقت مناسب طراحی شده است.
نتیجه گیری: با توجه به اهمیت سنجش اعتماد مخاطب به اخبار، با استفاده از فنآوری اطلاعات و یک مدل شناختی میتوان ابزاری ساخت تا قادر باشد قبل از پخش خبر، موضوع را از لحاظ سطح اعتماد مخاطبان ارزیابی و اعتماد آن ها را به خبر پیشبینی کند.
 
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي اصیل |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1395/9/5 | پذیرش: 1395/12/5 | انتشار: 1396/4/5