دوره 14، شماره 1 - ( بهار 1391 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 11-18 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tehrani-Doost M, Mohammadzadeh A, Khorrami Banaraki A. Correlation between Theory of Mind (Intentionality) and Language in Normal Children. Advances in Cognitive Sciences. 2012; 14 (1) :11-18
URL: http://icssjournal.ir/article-1-424-fa.html
تهرانی دوست مهدی، محمدزاده آذر، خرمی نبارکی آناهیتا. ارتباط بین نظریه ذهن (قصدمندی) و زبان در کودکان نرمال با استفاده از پارادیم اشکال متحرک. تازه های علوم شناختی. 1391; 14 (1) :11-18

URL: http://icssjournal.ir/article-1-424-fa.html


1- دانشیار گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران.
2- کارشناس ارشد علوم شناختی، پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران.
3- دانشجوی دوره دکترای علوم اعصاب شناختی، پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران.
چکیده:   (2142 مشاهده)
هدف: نظریه ذهن به عنوان توانایی فهم حالات ذهنی دیگران تعریف می شود. یکی از حوزه های اصلی نظریه ذهن قصدمندی است. هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین نظریه ذهن (قصدمندی) و توانایی زبانی با استفاده از پارادایم اشکال متحرک می باشد.
روش: شصت کودک ۷ تا ۹ ساله بدون سابقه بیماری روان پزشکی بر اساس مصاحبه با والدین آن ها در این مطالعه شرکت کردند. شرکت کنندگان به وسیله پارادایم اشکال متحرک مورد بررسی قرار گرفتند سپس پاسخهای آنها ثبت و بر اساس سطوح و درستی توصیفات و طول عبارات نمره گذاری شدند. توانایی کلامی آنها نیز با استفاده از خرده مقیاس های کلامی آزمون هوش وکسلر بررسی شد و در نهایت آنالیزهای آماری به وسیله روش ضریب همبستگی
 R اسپیرمن انجام شد.
یافته ها: آنالیزهای آماری نشان داد که ارتباط معنادار ضعیفی بین نظریه ذهن و توانایی زبانی بدست آمده است. ارتباط بین نمرات قصدمندی، درستی پاسخ ها و طول عبارات از تکالیف نظریه ذهن و نمره کل هوش به ترتیب 
r=۰/۲۱،r=۰/۱۶ و r=۰/۱ بوده است.
نتیجه گیری: با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت که نظریه ذهنی که بوسیله پارادایم اشکال متحرک مورد بررسی قرار می گیرد با توانایی زبانی ارتباط شعیفی دارد
.
متن کامل [PDF 433 kb]   (869 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1390/9/1 | پذیرش: 1390/11/1 | انتشار: 1391/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb