دوره 14، شماره 1 - ( بهار 1391 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 11-18 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tehrani-Doost M, Mohammadzadeh A, Khorrami Banaraki A. Correlation between Theory of Mind (Intentionality) and Language in Normal Children. Advances in Cognitive Science. 2012; 14 (1) :11-18
URL: http://icssjournal.ir/article-1-424-fa.html
تهرانی دوست مهدی، محمدزاده آذر، خرمی نبارکی آناهیتا. ارتباط بین نظریه ذهن (قصدمندی) و زبان در کودکان نرمال با استفاده از پارادیم اشکال متحرک. تازه های علوم شناختی. 1391; 14 (1) :11-18

URL: http://icssjournal.ir/article-1-424-fa.html


1- دانشیار گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران.
2- کارشناس ارشد علوم شناختی، پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران.
3- دانشجوی دوره دکترای علوم اعصاب شناختی، پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران.
چکیده:   (292 مشاهده)
هدف: نظریه ذهن به عنوان توانایی فهم حالات ذهنی دیگران تعریف می شود. یکی از حوزه های اصلی نظریه ذهن قصدمندی است. هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین نظریه ذهن (قصدمندی) و توانایی زبانی با استفاده از پارادایم اشکال متحرک می باشد.
روش: شصت کودک ۷ تا ۹ ساله بدون سابقه بیماری روان پزشکی بر اساس مصاحبه با والدین آن ها در این مطالعه شرکت کردند. شرکت کنندگان به وسیله پارادایم اشکال متحرک مورد بررسی قرار گرفتند سپس پاسخهای آنها ثبت و بر اساس سطوح و درستی توصیفات و طول عبارات نمره گذاری شدند. توانایی کلامی آنها نیز با استفاده از خرده مقیاس های کلامی آزمون هوش وکسلر بررسی شد و در نهایت آنالیزهای آماری به وسیله روش ضریب همبستگی
 R اسپیرمن انجام شد.
یافته ها: آنالیزهای آماری نشان داد که ارتباط معنادار ضعیفی بین نظریه ذهن و توانایی زبانی بدست آمده است. ارتباط بین نمرات قصدمندی، درستی پاسخ ها و طول عبارات از تکالیف نظریه ذهن و نمره کل هوش به ترتیب 
r=۰/۲۱،r=۰/۱۶ و r=۰/۱ بوده است.
نتیجه گیری: با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت که نظریه ذهنی که بوسیله پارادایم اشکال متحرک مورد بررسی قرار می گیرد با توانایی زبانی ارتباط شعیفی دارد
.
متن کامل [PDF 433 kb]   (92 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۰/۹/۱ | پذیرش: ۱۳۹۰/۱۱/۱ | انتشار: ۱۳۹۱/۱/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb