1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (2915 مشاهده)
هدف: بررسی روند تحول خلاقیت در کودکان چهار تا ده ساله شهر اصفهان هدف این پژوهش بود.
روش: ۲۴۰ کودک (۱۲۰ پسر و ۱۲۰ دختر) به صورت تصادفی و با استفاده از نمونه گیری خوشه ای از مهدهای کودک و مدارس ابتدایی دو منطقه آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شدند. داده ها با استفاده از آزمون تفکر خلاق تورنس (بخش تصویری فرم A و Bجمع آوری و با روش تحلیل واریانس و مقایسه های زوجی میانگین ها تحلیل شد.
یافته ها: خلاقیت در کودکان از روندی تحولی پیروی می کرد (۰/۰۰۱ (p<و در این روند دختران و پسران تفاوت معنی داری نداشتند. مولفه های سیالی و ابتکار در هر چهار گروه سنی، جایگاه تقریبا ثابتی داشت ولی میانگین نمرات مولفه بسط در پسران و دختران با توجه به گروه ها متغیر بود.
نتیجه گیری: به نظر می رسد خلاقیت در کودکان از روندی تحولی پیروی می کند و تغییرپذیری نمرات به مولفه بسط اختصاص دارد. یافته ها با رویکردهای نظری مورد بحث قرار گرفته است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1386/5/21 | پذیرش: 1386/8/2 | انتشار: 1386/10/1