دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1386 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 26-32 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amiri S, Assadi S. Development of Creativity in Children. Advances in Cognitive Science. 2008; 9 (4) :26-32
URL: http://icssjournal.ir/article-1-398-fa.html
امیری شعله، اسعدی سمانه. روند تحولی خلاقیت در کودکان. تازه های علوم شناختی. 1386; 9 (4) :26-32

URL: http://icssjournal.ir/article-1-398-fa.html


1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (279 مشاهده)
هدف: بررسی روند تحول خلاقیت در کودکان چهار تا ده ساله شهر اصفهان هدف این پژوهش بود
روش: ۲۴۰ کودک (۱۲۰ پسر و ۱۲۰ دختر) به  صورت تصادفی و با استفاده از نمونه گیری خوشه ای از مهدهای کودک و مدارس ابتدایی دو منطقه آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شدند. داده ها با استفاده از آزمون تفکر خلاق تورنس (بخش تصویری فرم A و Bجمع آوری و با روش تحلیل واریانس و مقایسه های زوجی میانگین ها تحلیل شد. 
یافته ها: خلاقیت در کودکان از روندی تحولی پیروی می کرد (
۰/۰۰۱ (p<و در این روند دختران و پسران تفاوت معنی داری نداشتند. مولفه های سیالی و ابتکار در هر چهار گروه سنی، جایگاه تقریبا ثابتی داشت ولی میانگین نمرات مولفه بسط در پسران و دختران با توجه به گروه ها متغیر بود
نتیجه گیری: به نظر می رسد خلاقیت در کودکان از روندی تحولی پیروی می کند و تغییرپذیری نمرات به مولفه بسط اختصاص دارد. یافته ها با رویکردهای نظری مورد بحث قرار گرفته است
.
واژه‌های کلیدی: تحول، خلاقیت، ابتکار، سیالی، بسط، روند
متن کامل [PDF 331 kb]   (860 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۶/۵/۲۱ | پذیرش: ۱۳۸۶/۸/۲ | انتشار: ۱۳۸۶/۱۰/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb