Monirpoor N, Khoosfi H, Ghazi Tabatabai M, Yazdandoost R, Atef Vahid M K, Delavar A. Evaluating Attribution Models of Adolescent Depression Using Structural Equation Modeling. Advances in Cognitive Sciences 2007; 9 (3) :52-62
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-389-fa.html
منیرپور نادر، خوسفی هلن، قاضی طباطبایی محمود، یزداندوست رخساره، عاطف وحید محمدکاظم، دلاور علی. مدل های اسنادی افسردگی در نوجوانان با استفاده از مدل معادلات ساختاری. تازه های علوم شناختی. 1386; 9 (3) :52-62
URL: http://icssjournal.ir/article-1-389-fa.html
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران.
2- انسیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
3- دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4- انسیتو روانپزشکی، مرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
5- دانشکده روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده: (2804 مشاهده)
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی مدل های اسنادی (شناختی) افسردگی در نوجوانان دانش آموز بود.
روش: در این پژوهش ۳۸۸ دانش آموز (۲۲۲ دختر و ۱۶۶ پسر) مقطع متوسطه شهرستان ری به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه افسردگی بک، پرسشنامه حوادث منفی زندگی و پرسشنامه سبک اسنادی را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از نرم افزار لیزرل و (SPSS) و با روش های تحلیل عامل اکتشافی، تحلیل عامل تاییدی، تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری بررسی شد.
یافته ها: از میان سه مدل اسنادی آسیب پذیری، مدل نشانه و مدل شروع، دو مدل نشانه و شروع برازش خوبی در تبیین افسردگی داشت، ولی مدل آسیب پذیری برازش خوبی نداشت.
نتیجه گیری: یافته های این پژوهش از مدل های اسنادی شروع و نشانه در تبیین افسردگی حمایت می کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1386/2/12 | پذیرش: 1386/4/19 | انتشار: 1386/7/1