1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
چکیده: (3048 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثرات انگیزش بیرونی بر خلاقیت کودکان انجام شد.
روش: این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی با استفاده از آزمون خلاقیت تورنس فرم الف انجام گردید. نمونه آماری شامل ۸۰ دانش آموز کلاس پنجم بود که به شیوه خوشه ای چند مرحله ای از مدارس ابتدایی شهرستان شیراز انتخاب گردیدند. آزمودنی ها به دو گروه کنترل (۴۰ نفر) و آزمایش(۴۰ نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. آزمودنی های گروه آزمایش هنگام انجام آزمون انتظار ارزشیابی داشتند.
یافته ها: نتایج تحلیل های آماری نشان داد که انتظار ارزشیابی بر خلاقیت تأثیر منفی دارد. چنانچه از میان چهار بعد آزمون خلاقیت شامل سیالی، انعطاف پذیری، اصالت و بسط، در ابعاد اصالت و بسط تفاوت معناداری به نفع گروه کنترل دیده شد. همچنین نتایج تفاوت معناداری بین دختران و پسران در عامل اصالت نشان داد.
نتیجه گیری: به طور کلی نتایج نشان داد انگیزش بیرونی اثرات منفی بر خلاقیت دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1389/12/1 | پذیرش: 1390/2/1 | انتشار: 1390/4/1