دوره 13، شماره 2 - ( تابستان 1390 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 57-66 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alborzi M, Razavieh A. The Effects of External Motivation on Children Creativity. Advances in Cognitive Sciences. 2011; 13 (2) :57-66
URL: http://icssjournal.ir/article-1-348-fa.html
البرزی محبوبه، رضویه اصغر. تأثیر انگیزش بیرونی بر خلاقیت کودکان. تازه های علوم شناختی. 1390; 13 (2) :57-66

URL: http://icssjournal.ir/article-1-348-fa.html


1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
چکیده:   (1118 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثرات انگیزش بیرونی بر خلاقیت کودکان انجام شد.
روش: این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی با استفاده از آزمون خلاقیت تورنس فرم الف انجام گردید. نمونه آماری شامل ۸۰ دانش آموز کلاس پنجم بود که به شیوه خوشه ای چند مرحله ای از مدارس ابتدایی شهرستان شیراز انتخاب گردیدند. آزمودنی ها به دو گروه کنترل (۴۰ نفر) و آزمایش(۴۰ نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. آزمودنی های گروه آزمایش هنگام انجام آزمون انتظار ارزشیابی داشتند.
یافته ها: نتایج تحلیل های آماری نشان داد که انتظار ارزشیابی بر خلاقیت تأثیر منفی دارد. چنانچه از میان چهار بعد آزمون خلاقیت شامل سیالی، انعطاف پذیری، اصالت و بسط، در ابعاد اصالت و بسط تفاوت معناداری به نفع گروه کنترل دیده شد. همچنین نتایج تفاوت معناداری بین دختران و پسران در عامل اصالت نشان داد.
نتیجه گیری: به طور کلی نتایج نشان داد انگیزش بیرونی اثرات منفی بر خلاقیت دارد.
متن کامل [PDF 767 kb]   (392 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۹/۱۲/۱ | پذیرش: ۱۳۹۰/۲/۱ | انتشار: ۱۳۹۰/۴/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb