Amirabadi F, Aliakbari M, Kaku Juibari A, Shaghaghi F, Zare N, Khaleghi F. The Role of Theory of Mind and Executive Function in Predicting Empathy. Advances in Cognitive Sciences 2013; 15 (2) :1-10
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-288-fa.html
امیرآبادی فاطمه، علی اکبری مهناز، کاکو جویباری علی اصغر، شقاقی فرهاد، زارع نوشین، خالقی فائزه. بررسی نقش تئوری ذهن و کارکردهای اجرایی در پیشبینی همدلی. تازه های علوم شناختی. 1392; 15 (2) :1-10
URL: http://icssjournal.ir/article-1-288-fa.html
1- روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2- تخصصی روانشناسی، دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3- تخصصی روانشناسی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
4- دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه پیامنور، تهران، ایران.
چکیده: (3579 مشاهده)
هدف: همدلی ظرفیت بنیادین انسانها در برقراری ارتباط است که دارای عنصر هیجانی و شناختی است. در پژوهش حاضر ما نقش دو سازه شناختی، تئوری ذهن و کارکردهای اجرایی در پیشبینی همدلی بررسی کردیم.
روش: به این منظور، ۱۵۰ کودک از پایه اول و دوم دبستان به شیوه خوشهای چند مرحلهای از مدارس شهر اراک انتخاب شدند. در این مطالعه، برای سنجش همدلی از پرسشنامه ایزنبرگ، فبس، ارسکارلو، برای سنجش تئوری ذهن از پرسشنامه تئوری ذهن استپمن و برای سنجش کارکردهای اجرایی از خرده مقیاس برج آزمون نپسی استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل رگرسیون و همبستگی پیرسون استفاده گردید.
یافته ها: یافتهها به این قرار بود: الف) همبستگی تئوری ذهن و کارکرد اجرایی با همدلی هردو معنادار بود. ب) تئوری ذهن و کارکرد اجرایی هردو قادر به پیشبینی همدلی بودند. ج) کارکردهای اجرایی نسبت به تئوری ذهن در پیشبینی همدلی از قدرت پیشبینی بهتری برخوردار بود. د) سن به عنوان متغیر کمکی، بهترین پیشبینیکننده همدلی بود.
نتیجهگیری: سازههای شناختی چون کارکرد اجرایی و تئوری ذهن بر میزان همدلی فرد اثرگذارند. از آنجا که آموزش شناختی یکی از روشهای متداول آموزش است، میتوان برای افزایش همدلی افراد بر آموزش متغیرهایی چون کارکردهای اجرایی و تئوری ذهن تاکید کرد.
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1391/12/1 | پذیرش: 1392/2/1 | انتشار: 1392/4/1