علومشناختی به عنوان دانشی چند رشتهای مرکب از علم اعصاب، روانشناسی، زبانشناسی، هوش مصنوعی و فلسفه ذهن یکی از دانشهای نو است که در چند دهه اخیر توانسته است رازهای نهفته بیشتری را درباره مغز و ذهن آدمی بگشاید. این دانش نو بر همه ابعاد حیات انسانی، هر آنچه با مغز و ذهن انسان سروکار دارد، تأثیرگذار است و طبعاً یکی از مهمترین زمینههایی که بیشترین تأثیر را از یافتههای آن خواهد پذیرفت آموزش و پرورش میباشد.
روانشناسی شناختی به عنوان یکی از شاخههای فرعی علوم شناختی تلاش دارد کارکردهای مغز را بر اساس یافتههای علوم شناختی تبیین کند و آموزش و پرورش شناختی بر آن است که رویکرد شناختی را در صحنه آموزش و پرورش تجربه نماید1. در این مقاله یکی از موضوعات مهم روانشناسی یعنی یادگیری بر اساس رویکردشناختی تبیین میگردد.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1385/5/28 | پذیرش: 1385/8/1 | انتشار: 1385/10/1