Pirooz M, Amiri S. A Comparison of Correlation between Expressive and Receptive Language in Gifted and Normal Female Students of Elementary Schools in Isfahan City. Advances in Cognitive Sciences 2014; 16 (3) :24-30
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-250-fa.html
1- کارشناسی ارشد روان شناسی کودکان استثنایی، گروه روان شناسی کودکان استثنایی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- استادیار روان شناسی، گروه روان شناسی بالینی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (2543 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه همبستگی بین زبان بیانی و دریافتی دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی انجام گرفت.
روش: جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی در پایه های اول تا سوم ابتدایی شهر اصفهان بودند که در محدوده سنی شش تا هشت سال و یازده ماه قرار داشتند. این دانش آموزان از طریق نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای از بین نواحی مختلف آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شدند. با استفاده از آزمون هوشی کتل فرم الف، دانش آموزان در دو گروه تیزهوش و عادی جای داده شدند. حجم نمونه در هر گروه ۶۰ نفر و مجموع کل نمونه۱۲۰دانش آموز بود. برای اندازه گیری زبان بیانی و دریافتی از آزمون رشد زبان (Test of Language Development)TOLD-P(۳) استفاده شد.
یافتهها: داده های بدست آمده از روش همبستگی پیرسون نشان داد که بین زبان بیانی و دریافتی در دو گروه عادی و تیزهوش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همبستگی بین زبان بیانی و دریافتی دانش آموزان تیزهوش بیشتر از دانش آموزان عادی بود.
نتیجه گیری: با وجود بیشتر بودن ضریب همبستگی بین زبان بیانی و دریافتی دانش آموزان تیزهوش نسبت به دانش آموزان عادی این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود. نتایج بر اساس بنیادهای نظری مورد بحث قرار گرفت.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/4/26 | پذیرش: 1392/10/26 | انتشار: 1393/4/2